Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Op de fiets naar het station. Veel treinreizigers doen het al en dat aantal groeit. Wij vinden het belangrijk dat reizigers hun fiets goed kwijt kunnen op het station. En ze ook weer makkelijk terug kunnen vinden. ProRail werkt nauw samen met NS en gemeenten om op een slimme manier meer ruimte te maken voor de fiets.
Ongeveer de helft van de dagelijkse 1,3 miljoen treinreizigers pakt de fiets naar het station. En zo’n 15 procent fietst na de treinreis naar zijn of haar eindbestemming. ProRail wil de reis van deur tot deur makkelijk maken. Dat doen we door méér fietsenstallingen te maken. En door bestaande stallingen beter te benutten.
Reizen met de trein is een van de duurzaamste vormen van vervoer. Door het bouwen van fietsparkeerplekken maken wij duurzame mobiliteit mogelijk. Nu en in de toekomst.
We hebben op zo’n 400 stations bijna alle fietsplekken gemoderniseerd. Tientallen bewaakte stallingen zijn vernieuwd en uitgebreid. Bijvoorbeeld met nieuwe verdiepingen of kelders.
Het totaal aantal stallingsplaatsen bij stations is nu zo’n 515.000. Dat aantal groeit naar ongeveer 700.000 in 2040, afhankelijk van beschikbare (co-)financiering. Gemeenten zijn hierin een belangrijke samenwerkingspartij. Want een station met goede fietsvoorzieningen is een visitekaartje.
Weesfietsen zijn fietsen die niet of te laat worden opgehaald uit de stalling. Weesfietsen houden tot zo’n twintig procent van de plekken permanent bezet.
Daarom is er in diverse stallingen een innovatief digitaal fietsparkeersysteem uitgerold. Dat houdt bij wanneer een fiets is geplaatst, zodat de stallingsbeheerder (NS Fiets of de gemeente) te lang gestalde fietsen kan verwijderen. Via een scherm is snel zichtbaar welke plekken nog vrij zijn. Een gemak voor de reiziger.
ProRail en NS zijn recent een pilot gestart om te zorgen dat ook licht afwijkende fietsen goed gestald kunnen worden in een rek. Licht afwijkende fietsen zijn fietsen met hoge sturen, brede fietstassen en kinderzitjes.
Dit soort fietsen past niet goed in de standaardrekken en belemmeren het stallen van fietsen in de rekken eromheen. Het aantal licht afwijkende fietsen verschilt per stalling. Het gaat gemiddeld om 15 tot 20 procent van het totale aantal geparkeerde fietsen. Levert de pilot positief resultaat op? Dan nemen we deze voorzieningen op in onze standaarden en gaan ze op meer stations verschijnen.
Driewielers en grote bakfietsen zijn ‘buitenmodelfietsen’. Die vallen in een andere categorie. In veel stallingen wordt voor dit soort fietsen al een maatwerkoplossing geboden.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.