Weersinvloeden : Boom op het spoor
Bij een storm of harde wind lopen we het risico dat er bomen omvallen op het spoor en de bovenleiding raken. Zeker als bomen nog in het blad staan. Ze vangen dan meer wind. Hierdoor kan flinke schade ontstaan op het spoor. Om dit zo snel mogelijk op te lossen doen we het volgende.
De ontdekking
Een omgevallen boom kunnen we op verschillende manieren ontdekken.
- Als een boom op het spoor ligt, dan ontstaat er - vanuit veiligheidsoogpunt - kortsluiting. Dat zien we op de schermen in ons controlecentrum in Utrecht
- Een machinist ziet vanuit de trein dat een boom een bovenleiding heeft geraakt.
- Brandweer of een omstander maakt een melding bij de alarmcentrale.
Spanning eraf
Dan wordt zo snel mogelijk - op afstand - de spanning van de bovenleiding gehaald door het Operationeel Besturingscentrum Infra (OBI) van ProRail.
Ter plaatse
Na de melding gaan onze incidentenbestrijders en de aannemer zo snel mogelijk ter plaatse. Eerst wordt ingeschat of het veilig is om de gevallen boom te verwijderen en de bovenleiding te herstellen (als dat nodig is). We starten daar pas mee als het veilig is.
Gestrande trein?
Als er geen spanning op de bovenleiding staat, kunnen treinen niet meer rijden. Dus misschien zijn er treinen gestrand. Dan wordt zo spoedig mogelijk een keuze gemaakt: de gestrande treinen terug laten rijden of weg laten slepen door een dieseltrein. In dat laatste geval worden de reizigers eerst geëvacueerd.
Zagen en afvoeren
Wanneer het veilig is wordt de boom (of de takken) weggezaagd en afgevoerd. Dan kunnen de herstelwerkzaamheden beginnen.
Groen licht
Zodra de aannemer klaar is met de reparatie, wordt de verkeersleiding van ProRail om 'groen licht' gevraagd om het treinverkeer weer op te starten.