De opgave : Wonen, werken en mobiliteit

ProRail moet samen met maatschappelijke partners razendsnel aan de slag om problemen in de toekomst te voorkomen. Als we niet investeren, dan kunnen we de vraag naar vervoer in 2035 niet meer aan.

Minder auto

Samen met rijk, gemeenten, provincies en vervoerders werkt ProRail daarom aan stations waar mensen in de komende twintig jaar niet alleen een trein, bus of tram pakken, maar waar ze ook kunnen gaan wonen en werken zodat er een evenwicht ontstaat tussen de woon- en mobiliteitsopgave. 

Door nabij spoor en stations te bouwen en OV-mogelijkheden daar naadloos op elkaar te laten aansluiten, maken we Nederland minder afhankelijk van de auto en helpen we files naar het verleden. Onder meer in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht zijn plannen om dichter bij stations en boven het spoor te bouwen.

Hinder voorkomen 

Als er steeds meer reizigers- en goederentreinen gaan rijden in Nederland, wordt ook de kans op hinder voor de omgeving groter. Nu al verenigen omwonenden zich in actiegroepen wegens geluids- en trillinghinder langs het spoor. ProRail is daar bezorgd over en wil liever hinder voorkomen dan achteraf verminderen.

Het achteraf verminderen van trillinghinder is ingewikkeld omdat heel veel verschillende factoren een rol kunnen spelen, zoals de staat van de ondergrond van het spoor, het type treinen, hoe ver woningen en kantoren van het spoor staan en welke fundering is gebruikt. Aanpassingen achteraf zijn kostbaar en hebben lang niet altijd effect.  

Het voorkomen van trillinghinder blijkt een veel betere methode. De maatregelen zijn relatief eenvoudig en de kosten vallen erg mee. Zo kan hinder ernstig worden teruggedrongen door gebouwen net even anders te bouwen en anders te funderen.

Bouwen bij het spoor

Daarom is het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bezig met een instructie voor bouwen langs het spoor. Zo kan bebouwing dichtbij of zelfs over het spoor het verhelpen van storingen of schade, of hulpverlening bij een ongeluk bemoeilijken. Het zijn zaken die ProRail als spoorbeheerder moet afwegen tegen de maatschappelijke opgave op het gebied van huisvesting. 

Bekijk: Caroline Brunekreef, projectmanager stations, over wonen, werken en mobiliteit

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers