Nederland zoekt
treinverkeersleiders
Een boom valt dwars door de bovenleiding, een trein raakt defect, er lopen mensen langs het spoor. Als treinverkeersleider los jij het op.
Direct naar de inhoud.
Heffen we de trein op? Maken we hem leeg? ‘Bij calamiteiten moeten we snel keuzes maken. Alles om een sneeuwbaleffect te voorkomen’, zegt Carlijn Ouwens. ‘Als er op één locatie iets aan de hand is, heeft dat invloed op treinverkeer in de rest van het land.’ En dat betekent keuzes maken.
Carlijn is naast treinverkeersleider, ook decentrale verkeersleider. En dit is net even wat anders. ‘Het verschil zit ‘m in het gebied. Stel: een treinverkeersleider op de post Alkmaar krijgt te maken met een vertraagde trein, dan kijk ik als decentraal verkeersleider wat dat betekent voor Utrecht of Amsterdam. Ik bekijk het bredere plaatje. Heeft het bijvoorbeeld nog zin om de trein verder het land in te sturen of moeten dan overal andere treinen wachten? Voor mij geldt hetzelfde als voor alle treinverkeersleiders: je zorgt dat je alles zo snel mogelijk oplost en dat er duidelijke informatie is voor de reiziger. Het zijn heel belangrijke beroepen.’
Toch zocht Carlijn na een paar jaar op de post een manier om zichzelf verder te ontwikkelen. Om zichzelf extra uit te dagen doet ze mee met het talentenprogramma van ProRail. ‘Mijn teammanager vroeg of ze me mocht nomineren voor het talentenprogamma van ProRail. Het eerste dat ik dacht was: Nee, bedankt! Maar ik dacht al gauw: Carlijn, je neemt geen risico omdat je denkt het niet te kunnen. Maar verleg nou eens die grens. Zeg gewoon ja!’
Zonder te weten waar ze ja tegen zei, rolde Carlijn het talentenprogramma in. ‘Ik moest een verbeterplan voor ProRail opstellen en pitchen aan de raad van bestuur waarom ik het ‘verdiende’ om gekozen te worden voor het talentenprogramma. Dat vond ik heel spannend, maar het ging goed. Ik mocht het uitwerken! Nu werk ik aan een project voor diversiteit op de werkvloer. Een onderwerp dat me echt aan het hart gaat. Ik sta ermee op en ga ermee naar bed.’
Het gaat er bij Verkeersleiding niet om wie je bent, het gaat om of je de juiste kwaliteiten hebt.
‘Het liefst zou ik zien dat iedereen die wil, komt solliciteren bij treinverkeersleiding. Ongeacht geslacht, afkomst, leeftijd of geaardheid. Maar in de praktijk is dat nu nog niet zo, we trekken steeds dezelfde mensen aan. Zonde, want we hebben meer mensen nodig, en het is een supertof beroep. Het gaat er bij Verkeersleiding niet om wie je bent, het gaat om of je de juiste kwaliteiten hebt.’
‘Ik ben niet de enige die hieraan werkt. Binnen ProRail werkt een heel team aan diversiteit en inclusiviteit. Mijn kennis van de werkvloer is een mooie aanvulling op het werk dat zij doen. Bovendien is het voor mij een manier om grenzen te verleggen en meer te leren binnen verkeersleiding. Zo’n ontwikkeltraject gun ik iedereen.’
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.