Vakmensen : Grenzen verleggen

Heffen we de trein op? Maken we hem leeg? ‘Bij calamiteiten moeten we snel keuzes maken. Alles om een sneeuwbaleffect te voorkomen’, zegt Carlijn Ouwens. ‘Als er op één locatie iets aan de hand is, heeft dat invloed op treinverkeer in de rest van het land.’ En dat betekent keuzes maken.

Sneeuwbaleffect voorkomen

Carlijn is naast treinverkeersleider, ook decentrale verkeersleider. En dit is net even wat anders. ‘Het verschil zit ‘m in het gebied. Stel: een treinverkeersleider op de post Alkmaar krijgt te maken met een vertraagde trein, dan kijk ik als decentraal verkeersleider wat dat betekent voor Utrecht of Amsterdam. Ik bekijk het bredere plaatje. Heeft het bijvoorbeeld nog zin om de trein verder het land in te sturen of moeten dan overal andere treinen wachten? Voor mij geldt hetzelfde als voor alle treinverkeersleiders: je zorgt dat je alles zo snel mogelijk oplost en dat er duidelijke informatie is voor de reiziger. Het zijn heel belangrijke beroepen.’

  • Carlijn wil grenzen verleggen; ze doet mee aan het talentenprogramma van ProRail
    Carlijn wil grenzen verleggen; ze doet mee aan het talentenprogramma van ProRail
  • In haar werk zorgt ze ervoor dat alles zo snel mogelijk opgelost is én de reiziger duidelijke informatie krijgt
    In haar werk zorgt ze ervoor dat alles zo snel mogelijk opgelost is én de reiziger duidelijke informatie krijgt
  • Ze werkt aan een project voor (meer) diversiteit op de werkvloer, een onderwerp dat haar echt aan het hart gaat
    Ze werkt aan een project voor (meer) diversiteit op de werkvloer, een onderwerp dat haar echt aan het hart gaat

Extra uitdaging zoeken

Toch zocht Carlijn na een paar jaar op de post een manier om zichzelf verder te ontwikkelen. Om zichzelf extra uit te dagen doet ze mee met het talentenprogramma van ProRail. ‘Mijn teammanager vroeg of ze me mocht nomineren voor het talentenprogamma van ProRail. Het eerste dat ik dacht was: Nee, bedankt! Maar ik dacht al gauw: Carlijn, je neemt geen risico omdat je denkt het niet te kunnen. Maar verleg nou eens die grens. Zeg gewoon ja!’

Pitchen en verbeteren

Zonder te weten waar ze ja tegen zei, rolde Carlijn het talentenprogramma in. ‘Ik moest een verbeterplan voor ProRail opstellen en pitchen aan de raad van bestuur waarom ik het ‘verdiende’ om gekozen te worden voor het talentenprogramma. Dat vond ik heel spannend, maar het ging goed. Ik mocht het uitwerken! Nu werk ik aan een project voor diversiteit op de werkvloer. Een onderwerp dat me echt aan het hart gaat. Ik sta ermee op en ga ermee naar bed.’

Het gaat er bij Verkeersleiding niet om wie je bent, het gaat om of je de juiste kwaliteiten hebt.

Carlijn Ouwens decentrale treinverkeersleider bij ProRail

De juiste kwaliteiten

‘Het liefst zou ik zien dat iedereen die wil, komt solliciteren bij treinverkeersleiding. Ongeacht geslacht, afkomst, leeftijd of geaardheid. Maar in de praktijk is dat nu nog niet zo, we trekken steeds dezelfde mensen aan. Zonde, want we hebben meer mensen nodig, en het is een supertof beroep. Het gaat er bij Verkeersleiding niet om wie je bent, het gaat om of je de juiste kwaliteiten hebt.’

Ontwikkeling voor iedereen

‘Ik ben niet de enige die hieraan werkt. Binnen ProRail werkt een heel team aan diversiteit en inclusiviteit. Mijn kennis van de werkvloer is een mooie aanvulling op het werk dat zij doen. Bovendien is het voor mij een manier om grenzen te verleggen en meer te leren binnen verkeersleiding. Zo’n ontwikkeltraject gun ik iedereen.’

Treinverkeersleider.

Best belangrijk.

Een boom valt dwars door de bovenleiding, een trein raakt defect, er lopen mensen langs het spoor. Als treinverkeersleider los jij het op.

Check of jij het in je hebt