Waarom zijn de tarieven voor de gebruikers van het spoor aangepast?

Veelgestelde vraag

We hebben een nieuwe methodiek ontwikkeld voor het vaststellen van de gebruiksvergoeding. Wettelijk gezien zijn we verplicht om periodiek de methodiek tegen het licht te houden voor de categorie 1 diensten, het zogenaamde minimumtoegangspakket.

De nieuwe methodiek van ProRail hiervoor is eerder in 2021 door de ACM goedgekeurd. We hebben dit moment aangegrepen om de gehele methodiek voor de gebruiksvergoeding te herzien, inclusief de tarieven voor categorie 2, 3 en 4 diensten.

De nieuwe tarieven gaan in vergelijking met de oude meer uit van het principe ‘de gebruiker betaalt’. Wat we daarmee bedoelen is dat de tarieven voor de categorie 2, 3 en 4 diensten beter aansluiten bij de werkelijke kosten die ProRail maakt. Ook is de methodiek nu meer in lijn met die van diverse spoorbeheerders in het buitenland. Belangrijk om te vermelden is dat er per saldo aan gebruiksvergoeding niet meer in rekening wordt gebracht dan het huidige bedrag (ca. €375 miljoen euro, exclusief extra heffing).

Meer over:

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers