Drie minuten stil
Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram, metro en op stations moet stoppen. ProRail steunt dit protest.
Lees meerWordt het rijden van treinen duurder of juist goedkoper?
Veelgestelde vraag
De verandering in het nieuwe stelsel betekent concreet dat het tarief voor het rijden van treinen ongeveer gehalveerd wordt en daarmee dus lager wordt. De vergoeding voor andere type diensten (waaronder het gebruik van stations en het opstellen van en rangeren met materieel) komt nu meer overeen met de daadwerkelijke kostprijs voor deze diensten. Dit leidt tot hogere tarieven als je deze vergelijkt met de oude methode.
Doordat bepaalde goederenvervoerders relatief meer gebruik maken van de diensten als opstellen en heuvelen kunnen zij in de situatie komen waarin er meer moet worden betaald voor het gebruik van het spoor. Om deze vervoerders tegemoet te komen is het ministerie voornemens een subsidieregeling in te stellen.
Het ministerie financiert dit door van alle vervoerders een bijdrage te vragen via een extra heffing. Hiermee worden de voor- en nadelen van het nieuwe tariefstelsel gelijker verdeeld, kennen de reizigersvervoerders en veel goederenvervoerders nog steeds een voordeel en worden de effecten voor specifieke goederenvervoerders gemitigeerd.