Wordt het rijden van treinen duurder of juist goedkoper?

Veelgestelde vraag

De verandering in het nieuwe stelsel betekent concreet dat het tarief voor het rijden van treinen ongeveer gehalveerd wordt en daarmee dus lager wordt. De vergoeding voor andere type diensten (waaronder het gebruik van stations en het opstellen van en rangeren met materieel) komt nu meer overeen met de daadwerkelijke kostprijs voor deze diensten. Dit leidt tot hogere tarieven als je deze vergelijkt met de oude methode.

Doordat bepaalde goederenvervoerders relatief meer gebruik maken van de diensten als opstellen en heuvelen kunnen zij in de situatie komen waarin er meer moet worden betaald voor het gebruik van het spoor. Om deze vervoerders tegemoet te komen is het ministerie voornemens een subsidieregeling in te stellen.

Het ministerie financiert dit door van alle vervoerders een bijdrage te vragen via een extra heffing. Hiermee worden de voor- en nadelen van het nieuwe tariefstelsel gelijker verdeeld, kennen de reizigersvervoerders en veel goederenvervoerders nog steeds een voordeel en worden de effecten voor specifieke goederenvervoerders gemitigeerd.

{

Meer over:

}

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers