9 vragen aan... Daniel Koelikamp

Nieuws

17 mei 2017

Een spoorproject wordt gebouwd door mensen en voor mensen. In deze rubriek stellen we ze 9 vragen, ditmaal is de beurt aan Daniël Koelikamp van de provincie Groningen, lid van de projectgroep Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden (ESGL):

1. Hoe denk jij dat de inwoners van Groningen momenteel aankijken tegen project ESGL?

Er zit denk ik een verschil tussen inwoners binnen en buiten het raakveld van het project. Voor de mensen die dagelijks gebruik maken van de treinen tussen Groningen en Leeuwarden is de extra sneltrein positief en kan het niet snel genoeg gaan. Voor mensen rond het project die met de bouw te maken krijgen, is het van groot belang om duidelijk te blijven communiceren over wat er wanneer precies gaat gebeuren en eventuele nadelige gevolgen zoveel mogelijk te beperken. Voor overige inwoners gaat het denk ik pas echt spelen als de maatregelen straks fysiek zichtbaar worden.

2. Wat gaat project ESGL de inwoners van Groningen volgens jou opleveren?

Een sterk verbeterde verbinding met Leeuwarden in directe zin, omdat er straks overdag elk half uur een sneltrein rijdt die qua reistijd sneller is dan de auto en nu is dat nog één keer per uur. En doordat er straks vier treinen per uur tussen Groningen en Leeuwarden rijden, wat ook een frequentere en duidelijkere dienstregeling betekent met elk kwartier een trein naar Leeuwarden (twee stop- en twee sneltreinen).
Er zijn daarbij betere aansluitingen op andere treinen in Groningen en op buslijnen in Groningen en op alle tussengelegen stations. Verder worden de perrons allemaal verlengd en samen met de extra treinen zorgt dit ervoor dat er ook in de ochtendspits voldoende ruimte in de treinen komt om comfortabel te reizen.
Daarnaast treffen wij meerdere maatregelen om de overwegveiligheid te verbeteren en geluidsoverlast tegen te gaan. Daarbij is het ook belangrijk dat de nog resterende houten dwarsliggers vervangen worden, omdat deze voor veel omwonenden aan het spoor nu geluidshinder geven.
En tot slot maken we het ook mogelijk dat de spitspendeltreinen tussen Groningen en Zuidhorn op een goede manier kunnen blijven rijden en leggen wij het dubbelspoor zo aan dat dit geschikt is voor een eventueel station in Hoogkerk.

3. Van alle projecten die de provincie onder handen heeft, hoe groot of bijzonder is project ESGL?

Met het Regio Specifiekpakket (RSP) spelen er veel grote projecten in de provincie Groningen de komende jaren. De Zuidelijke Ringweg is daarvan de grootste en er zijn een aantal grote spoorprojecten. Daarvan is Groningen Spoorzone de grootste, die direct gevolgd wordt door ESGL. Wat het project ESGL bijzonder maakt, is dat het een project is waarbij over de gehele lijn maatregelen plaats gaan vinden en waarbij wij met twee provincies goed samenwerken aan één gezamenlijk doel. Het is door de grootte en diversiteit aan maatregelen en betrokken partijen een vrij complex project, dat wij in goede samenwerking met de provincie Fryslân en ProRail voorbereiden en straks hopelijk op dezelfde manier met de te contracteren aannemers gaan uitvoeren.

4. Wat valt jou op als je reist met de trein tussen Groningen en Leeuwarden?

Dat het spoor er niet op alle plekken even stabiel in ligt. Met name de sneltreinen schommelen nog weleens. Dit gaan we ook verbeteren. Verder valt me op dat het een drukbezette lijn is, ook buiten de spits zitten de (dan wel kortere) treinen goed vol en er is ook een mooie mix van voornamelijk scholieren en forenzen. En wat me ook opvalt, is het fraaie uitzicht als je in de trein zit en de snelheid waarmee je met de sneltreinen in Leeuwarden of Groningen bent. Ik ben eigenlijk altijd eerder dan mensen die met de auto komen.

5. Kies er eentje en beantwoord de vraag: waarom zou je voor het spoor tussen Leeuwarden en Groningen een dag machinist, treinverkeersleider of bouwmanager willen zijn?

Dan ga ik toch voor machinist. Het uitzicht van een machinist is erg mooi en toch weer zoveel anders dan voor reizigers. Dat zou eigenlijk voor iedereen in elke trein beschikbaar moeten zijn als zitplaats.

6. Wat betekent het project in Groningen voor omwonenden?

Op een aantal specifieke locaties zijn er maatregelen nodig, die direct grenzen aan omwonenden. Dan denk ik onder meer aan de onderdoorgang bij de Paterswoldseweg, het dubbelspoor in Hoogkerk en Zuidhorn en de vervanging van het spoorviaduct bij de Fanerweg. Die mensen ondervinden hinder van het project, tijdens de bouw, in de definitieve situatie of allebei. Mijn doel is daarbij altijd tweeledig. Enerzijds helder aangeven wat er gaat gebeuren en de overlast zoveel mogelijk beperken. Anderzijds kijken wat er redelijkerwijs wel mogelijk is voor de betreffende omwonenden. Dit is per gebied en soms zelfs per omwonende verschillend.

7. Welke belofte doe jij vanuit de provincie als het gaat om overlast tijdens de bouw?

Dat wij als provincie altijd goed naar meldingen vanuit de omgeving luisteren en dat wij zowel op voorhand als tijdens de bouw zelf kijken wat wij redelijkerwijs kunnen doen om overlast zoveel mogelijk te voorkomen en in elk geval te beperken. De aannemer speelt hier straks ook een belangrijke rol in en die hebben wij als provincie daarom ook uitgedaagd om zoveel mogelijk te doen aan omgevingstevredenheid.

8. Heb jij weleens hinder van bouwwerkzaamheden in je omgeving en wat vind je daarvan?

Ja, onlangs is bij mij in de straat nog het riool vervangen. Ik vind het vooral belangrijk dat ik van tevoren goed geïnformeerd wordt over wat wanneer gaat gebeuren. Dan weet ik wat ik kan verwachten en kan ik daarop inspelen. Dit neemt bij mij al een groot deel van de eventuele hinder weg.

9. Als mensen eind 2020 terugkijken op project ESGL wat zal ze vooral bijblijven?

Dat het project gedurende de bouw zoveel mogelijk rekening heeft gehouden met hun belangen. Dat de daadwerkelijke bouw, mede door goede communicatie, eigenlijk sneller en met minder hinder verlopen is dan gedacht. En dat er een goed eindresultaat ligt met onder meer een mooie, veilige onderdoorgang bij de Paterswoldseweg en een sterk verbeterde verbinding tussen de hoofdsteden.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers