Aanbesteding project Extra Sneltrein Groningen - Leeuwarden in volle gang

Nieuws

30 mei 2017

De aanbestedingen van het project Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden (ESGL) zijn van start gegaan. Omdat het project zo groot is en het om verschillende specialisaties gaat, zijn de werkzaamheden in delen geknipt. Er komen vier contracten op de markt: contract de Paterswoldseweg, contract spoorinfra, contract onderdoorgang Hurdegaryp en contract Hoendiep. De eerste twee contracten worden dit jaar aanbesteed. Wat houden die twee contracten in en wat kan de omgeving verwachten?

ProRail besteedt de contracten op verschillende manieren aan. De eerste contracten, contract Paterswoldseweg en contract spoorinfra, worden aanbesteed met de Best Value (BV) methode. Best Value is een aanpak, waarin het vinden en benutten van de kwaliteit van de aannemer centraal staat. ProRail beperkt zich met de aanbesteding tot het op hoofdlijnen specificeren wat noodzakelijk is voor het project zodat de aannemer zo goed mogelijk zijn expertise in kan zetten en zich kan onderscheiden ten opzichte van andere aannemers. Voor deze aanbesteding heeft ProRail een aantal doelstellingen geformuleerd die belangrijk zijn voor het project.
De aannemers schrijven hierop in met een plan. Hierin beschrijven ze hoe ze denken dat zij de doelstellingen het best mogelijk kunnen invullen, hoe ze de onze risico’s minimaliseren en welke kansen zij zien om het project nog succesvoller te maken. Het voordeel hiervan is, dat er maximaal gebruik gemaakt wordt van de kennis en creativiteit die de aannemers in huis hebben.

Doelstellingen

Voor het project Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden houdt Raymond Verschuuren zich bezig met de contracten en de aanbesteding. Doelstelling nummer één bij het contract Paterswoldseweg is, maximale tevredenheid bij de omgeving gedurende de bouwfase. “Op onder meer die doelstelling kan de aannemer punten scoren. Hoe beter en overtuigender hij in zijn plannen onderbouwt hoe hij het project en de doelstellingen in gaat vullen, hoe groter de kans dat hij het contract uiteindelijk ook wint. Uiteraard moet hij wel aantonen waarom zijn aanpak gaat werken in de praktijk. Dat kan bijvoorbeeld op basis van ervaringen uit eerdere projecten. Bij zo min mogelijk omgevingshinder kun je dan denken aan slimme technieken om stiller te werken. Of aan de planning slim te faseren zodat er zo min mogelijk geluidoverlast is. Hoe dit precies gaat zijn voor dit contract kunnen we nu nog niet zeggen. Daarvoor moet de aannemer eerst zijn plannen definitief hebben.”

Huidige stand van zaken

“We zitten nu in de zogenaamde selectiefase, de fase waarin partijen beknopte plannen aanleveren. Daarin staat onderbouwd waarom de aannemers vinden dat de door hen aangeboden  aanpak gaat werken om de doelstellingen maximaal in te vullen. In de beknopte plannen geven ze verder onder andere aan welke risico’s en kansen ze zien. De plannen dienen ze anoniem in. Vervolgens worden de partijen die zich ingeschreven hebben geïnterviewd. In het geval van contract voor de Paterswoldseweg zijn er met meer dan 5 partijen interviews geweest. Op basis van al deze informatie is de totaalscore bepaald, en is de aannemer met de beste totaalscore uitgenodigd bewijsstukken aan te leveren om onweerlegbaar aan te tonen dat ze ook echt kunnen waarmaken wat ze in eerste instantie geschreven hebben. Die documenten worden nu beoordeeld.”

Werkzaamheden

Het duurt nog even voordat de werkzaamheden daadwerkelijk kunnen beginnen. Eerst doorloopt de aannemer nog een fase waarin hij zijn beknopte plan gaat uitwerken en verder onderbouwen tot een volledig plan. Pas als dit plan door zowel opdrachtgever als opdrachtnemer akkoord is bevonden, dan krijgt de aannemer definitief de opdracht gegund en kan hij starten.

Wanneer er een aannemer gecontracteerd is, starten niet gelijk de grote werkzaamheden. “Eerst moet de  aannemer nog onderzoeken doen. Bijvoorbeeld waar de kabels en leidingen precies zitten en wat de kwaliteit is van de grond. Ook zal hij het ontwerp verder detailleren en optimaliseren. Dit zal de omgeving mogelijk wel buiten zien, maar naar verwachting zorgt het niet voor hinder.”

En waarom het aanbesteden nou zo leuk is? “Ik vind het belangrijk een bijdrage te leveren aan het verantwoord uitgeven van maatschappelijke gelden, waar anders ook andere dingen van gedaan kunnen worden”, vertelt Raymond. “Door een goede aanbesteding te creëren en vooral vooraf na te denken, kun je vooraf zorgen dat er onnodige fouten insluipen, er op de juiste onderdelen gestimuleerd wordt en er niet onnodig geld uitgegeven hoeft te worden. Daarnaast kun je met deze vorm van aanbesteden stimuleren dat de aannemer meer oog voor dingen heeft en zich op zijn kwaliteiten kan onderscheiden - zoals minder hinder voor de omgeving -  in plaats van alleen te kijken naar wat het goedkoopst is. Dat maakt het ook voor beide partijen leuker.”

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers