Budgetaanpassingen stationsprojecten: hoe zit dat?

Nieuws

15 oktober 2015

Inflatiecorrecties, BTW- aanpassingen en aanvullende wensen zijn de voornaamste redenen dat projecten duurder worden dan begroot.

Vandaag stuurde staatssecretaris Mansveld van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) een brief naar de Tweede Kamer waarin ze uitlegt hoe de budgetten bij stationsprojecten zich in de loop van de tijd hebben ontwikkeld. In dit document een overzicht van de budgetontwikkelingen per station. Dit overzicht is samengesteld uit eerdere begrotingsstukken. Belangrijkste kostenstijgers zijn inflatiecorrectie, BTW aanpassingen en aanvullende wensen in een project. Nieuwe wetgeving en vergunningstrajecten leveren soms ook wijzigingen op in de begroting van een project, evenals onvoorziene zaken

Inflatiecorrectie

Bij projecten die door de overheid worden gefinancierd vindt de inflatiecorrectie (compensatie van prijsstijgingen) altijd jaarlijks achteraf plaats. Deze correctie wordt vooraf niet door het Rijk begroot, en vindt bovendien meerdere malen plaats omdat projecten vaak jaren lopen. Hiermee zijn tientallen miljoenen euro’s gemoeid.

BTW

Vanaf de begroting 2008 worden projectbudgetten inclusief  BTW kosten vermeld, en vanaf begroting 2014 is de BTW verhoging van 19% naar 21% in de projectbudgetten verwerkt. Ook dit heeft er voor gezorgd dat projecten miljoenen euro’s duurder zijn geworden dan eerder begroot.

Aanvullende wensen

Station Delft is een voorbeeld van een project dat duurder is geworden doordat het ministerie van IenM na projectaanvang besloten heeft om niet twee maar vier sporen in de tunnel aan te leggen. Goed nieuws voor reizigers natuurlijk, maar wel in een klap 40 miljoen euro duurder.

Werken met de winkel open

ProRail vernieuwt stations zoveel mogelijk terwijl de treinen blijven rijden en dat op een beperkte ruimte midden in de stad. Voor de verbouwing van het nieuwe station in Utrecht Centraal moest een deel van winkelcomplex Hoog Catharijne worden gesloopt voordat het stationswerk kon starten. Omdat we geen toestemming kregen van de vereniging van eigenaren voor de sloop, moesten we de planning en de bouw aanpassen, en daarmee extra uitgaven doen.
Bij Den Haag Centraal waren er extra kosten voor het inkorten van de sporen. Hiermee creëerden we meer werkruimte en kon het station gebouwd worden zonder tijdelijke spoorafsluitingen. Zo voorkwamen we extra reizigershinder.

ProRail bespreekt regelmatig de financiële voortgang van grote spoor- en stationsprojecten met het ministerie van IenM.

Veel gestelde vragen

Wil je meer weten over de financiën van ProRail? Lees dan dit nieuwsbericht: de veel gestelde vragen aan ProRail met de antwoorden.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers