De ‘gele hesjes’ op en rond de sporen: wie zijn zij?

Nieuws

17 maart 2016

Voor treinreizigers zijn ze een vertrouwd gezicht; die harde werkers in hun gele hesjes op en rond de sporen van Utrecht Centraal. Vaak aan de slag in weer en wind. Maar wie zijn ze eigenlijk? En wat doen ze precies?

John de Deugd is uitvoerder Baan bij aannemer U-Centraal. Hij begeleidt zo’n beetje alle werkzaamheden rond de spoorvernieuwing van Utrecht. “Maar alleen de onderbouw”, verduidelijkt hij. “Dat is letterlijk alles ónder de bovenleiding. We vernieuwen de sporen, waarbij zo’n tachtig wissels verdwijnen. We zorgen ook dat de sporen elkaar straks vrijwel nergens kruisen. Een verstoring blijft daarmee tot een minimum beperkt.”

Als een speer

Een gemiddelde werkdag begint voor John met een werkbespreking. “Wat moet er allemaal gebeuren en waar. En dan aan de slag. Zelf loop ik vaak al weken, zo niet maanden voor op wat er moet gebeuren. Veel overleggen, plannen, aansturen en problemen oplossen. Het komt bijvoorbeeld wel eens voor dat we kabels tegenkomen die op geen enkele tekening staan. Dan kun je niet gaan graven, met als gevolg dat de werkzaamheden dreigen uit te lopen. In zulke gevallen probeer ik als een speer te achterhalen wat er aan de hand is.”

Mooi samenspel

“Ook verleggen we complete perrons en maken we ze soms breder en langer. We overleggen veel met de zogenoemde civiele tak – de aannemers. Bijvoorbeeld als we een nieuw stuk spoor moeten aanleggen dwars door een bestaande baan heen. Dan moeten de bovenleiding, de masten, palen en kabels eerst weg zijn, voordat we daar aan de slag kunnen. Dat doen zij. Een mooi samenspel tussen allerlei partijen.”

Grote wisselvernieuwing

“Op dit moment bereiden we volop het grote paasweekend voor, waarbij we op vijf locaties nieuwe spooraansluitingen bouwen. Twee sporen sluiten we aan, twee andere gaan buitendienst voor werkzaamheden. Waar ik naar uitkijk, is de grote wisselvernieuwing op het spoor richting Bunnik. Er komen twee hogesnelheidswissels, waardoor treinen in de toekomst daar harder kunnen rijden. De huidige wissels zijn 32 meter lang. De nieuwe hogesnelheidswissels zijn maar liefst 128 meter lang. Een mooie klus die zeker niet vaak voorkomt.” De hogesnelheidwissels liggen al naast het spoor klaar voor het paasweekend.

Voetballen

“Mijn werk speelt zich ongeveer evenveel af in de keet als daarbuiten. Buiten werken, trekt mij wel net wat meer. Daar zie je ontstaan wat je samen aan het maken bent. Ook in mijn vrije tijd ga ik graag de boer op. Maar dan met mijn kleinkinderen: lekker met ze mee naar het voetballen.”

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers