Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 26 september 2018 - Laatste update: 16 augustus 2020 14:36 uur
Zaterdag 22 september was het Demolition Day, de Dag van de Sloop. Verschillende sloopaannemers stelden hun werkterrein open voor publiek. Ook aannemer Dusseldorp, die het voormalig PostNL-gebouw bij station Groningen sloopt, deed mee. Zo’n 150 mensen bezochten deze locatie om het werk van dichtbij te bekijken.
Bezoekers kregen in kleinere groepjes een rondleiding door het gebouw. Deze leidde hen langs de asbestsanering en verschillende verdiepingen waar de sloop in meer en mindere mate al was begonnen. De rondleiding sloot af met een uitzicht over de stad vanaf het dak van de toren, die zo’n acht verdiepingen hoog is.
Het PostNL-gebouw gaat verdwijnen vanwege de plannen van Groningen Spoorzone. Op de plek waar nu nog het gebouw staat, komt in de toekomst de busonderdoorgang. Het busstation dat nu nog aan de voorkant van het station is, verhuist in de plannen naar de achterkant van het station. Om de bussen vanaf de Stationsweg bij het nieuwe busstation te krijgen, rijden zij via een busonderdoorgang onder de sporen door naar de andere kant van het station. Reizigers kunnen het busstation bereiken via een voetgangerspassage onder de sporen door.
De toren van het PostNL-gebouw wordt gesloopt volgens de Japanse methode. Daarvoor wordt de toren helemaal ingepakt met steigers en beschutting. Via een gat in het dak worden kleinere rupskraantjes naar de bovenste verdieping getakeld. Vanuit daar knabbelen de machines het gebouw verdieping voor verdieping naar beneden. Als een verdieping is afgebroken, worden de rupskraantjes naar een verdieping lager getakeld. Dit gaat net zo lang door tot het gebouw laag genoeg is om vanaf de grond verder te slopen. Maar voordat het zo ver is, sloopt de aannemer de laagbouw.
De sloop van het PostNL-gebouw is best bijzonder. Het gebouw staat midden in een woonwijk en grenst pal aan het stationsgebied. Dusseldorp moet dan ook veel rekening houden met de omgeving. Zo wordt het gebouw natgehouden om stof zo veel mogelijk tegen te gaan en probeert de aannemer de meest lawaaiige werkzaamheden zo te plannen dat bewoners er niet van wakker worden om 07:00 uur ’s ochtends.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.