Dienstregeling voor de toekomst

Het wordt steeds drukker op het spoor. Reizigersaantallen blijven groeien. De komende tien jaar worden er 40 procent meer reizigers verwacht. Om die groei op te vangen werkt ProRail aan het spoor en op de stations. En heeft ProRail een dienstregeling voor de toekomst ontwikkeld.
intercity bij Amsterdam

Meer snelle treinen

Op de drukke trajecten wordt nu PHS, het zogenaamde Hoogfrequente netwerk van 6 intercity’s per uur, uitgerold. Dat is ook hard nodig, omdat we nu al zien, dat het we in de spits steeds meer reizigers mogen verwelkomen. Hierbij valt vooral op dat het juist de komende jaren drukker wordt op de plekken waar het al druk is. Op het trajecten tussen Amsterdam en Eindhoven rijden nu al zes intercity’s per uur. Ook op andere drukke trajecten gaan de komende jaren extra treinen rijden. In 2021 is onder meer het traject Schiphol-Arnhem- Nijmegen aan de beurt.

Meer mogelijkheden

Kunnen er nog meer treinen rijden over het spoor? ProRail denkt dat er de komende jaren nog wel mogelijkheden zijn om die groei op te vangen. Daarvoor moeten we wel een paar slimme keuzes maken.

Betere overstap en extra snelle treinen

Een van de veelgehoorde opmerkingen over ‘tienminutentrein’ is dat, de overstap op een aantal stations waar de ‘tienminutentrein’ rijdt, meer tijd kost dan voorheen. Dat komt omdat in de dienstregeling de meeste treinen 4 of 2 keer per uur rijden. Daar passen we nu de 10- minuten dienst tussendoor. Dat zorgt op een aantal plekken dat reizigers geen naadloze aansluiting hebben op de drukke trajecten. Daar lossen we op door op de drukste trajecten 8 treinen per uur te laten rijden. Dat zorgt voor betere overstapmogelijkheden en meer capaciteit.

Extra sneltrein

In de nieuwe dienstregeling maken we de snelle treinen nog sneller en voegen we op diverse plekken een ‘sneltrein’ toe. Met die trein gebruiken we de capaciteit die we nu laten liggen en zorgen we dat reizigers toch sneller op plaats van bestemming komen. Door bijvoorbeeld tussen Amsterdam en Leiden die extra tussentrein in te passen, kunnen we de frequentie verhogen en tegelijkertijd het aantal snellere treinen uitbreiden. Reizigers die normaal gesproken alleen gebruik kunnen maken van een sprinter krijgen een extra optie bovenop de bestaande sprinter. Tussen Schiphol en Amsterdam rijdt straks een hoogfrequente Airport Sprinter. In Brabant zijn er mogelijkheden voor extra snelle treinen tussen Breda, Tilburg en Utrecht.

Secondenwerk

Het Nederlandse spoor is het drukste bereden spoor van Europa. In Nederland telt letterlijk elke seconden. We hebben al veel gedaan om meer en snellere treinen te laten rijden. De grote treinknooppunten Utrecht en Zwolle zijn ‘ontvlecht’ en uitgebreid. Volgend jaar zijn Amsterdam Centraal en de stations aan de beurt. Ook snijdt ProRail in het aantal wissels en vervangt wissels door hogesnelheidswissels, waardoor treinen sneller kunnen rijden. Een aantal seconden lijkt weinig, maar in onze drukke dienstregeling zijn kleine tijdswinsten essentieel. Tel al die seconden bij elkaar op en dan kunnen we dus wel een extra snelle trein inpassen.

De rol van ProRail

ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. ProRail verzorgt ook de verkeersleiding van het totale Nederlandse treinverkeer en vernieuwt en verbetert de spoorweginfrastructuur. Vervoerders plannen treinen en personeel in om de dienstregeling op het spoor mogelijk te maken.

 

 

Gepubliceerd op