Honderd jaar na groot treinongeluk Weesp

Vrijdag 13 september 1918 vond bij Weesp een groot treinongeluk plaats. Met 41 doden was dit één van de grootste treinrampen in de Nederlandse geschiedenis. De oorzaak was het wegzakken van de spoordijk. Die was door hevige regenval zo verzadigd geraakt dat de dijk ging schuiven. Sinds deze treinramp is het vak Geotechniek in het leven geroepen, van groot belang bij de aanleg van het spoornetwerk. Donderdag 13 september werd de ramp herdacht in Weesp.

De oorzaak van het ongeluk bij Weesp

Bij het oprijden van de helling van station Weesp naar de brug over het Merwedekanaal verzakte de spoordijk in 1918 over een lengte van 90 meter. Het was het gevolg van overvloedige regen en de slechte staat waarin de dijk verkeerde. Op het moment van de verzakking was de locomotief al op de brug en bleef hij hangen in het ijzerwerk van de brugconstructie. Drie rijtuigen zakten van het talud af en schoven in en op elkaar waarbij veel doden en gewonden vielen.

Geotechniek: kennis over het gedrag van (spoor)grond

Als gevolg van de treinramp ontstond behoefte aan meer kennis over het 'gedrag' van grond. Enige jaren na de treinramp werd dan ook het Laboratorium voor GrondMechanica opgericht. Daarmee wordt de treinramp in Weesp in het algemeen gezien als het startsein voor de ontwikkeling van de hedendaagse Geotechniek in Nederland. Voor ProRail is dit soort kennis nog steeds van levensbelang. Via inspecties en scans houden we de staat van de bodem nauwlettend in de gaten om verzakkingen voor te kunnen zijn.

ProRail regiodirecteur Kees Rutten

100 jaar Geotechniek

Op donderdag 13 september 2018 is het 100-jarig bestaan van het vak Geotechniek in Weesp gevierd. De gasten, onder wie prof. mr. Pieter van Vollenhoven, arriveerden met een stoomtrein. Leerlingen van plaatselijke basisscholen deden mee aan een wie-bouwt-de-sterkste-dijk competitie. En last but not least: onze regiodirecteur Kees Rutten hield een mooie toespraak over een veilig en toekomstbestendig spoor.

Viering 100 jaar geotechniek

 

Gepubliceerd op