Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 5 oktober 2018 - Laatste update: 16 augustus 2020 14:39 uur
Studenten aan de TU Delft die werken aan een supersnelle hyperloopverbinding mogen van ProRail testen in een van de lege buizen van de Delftse spoortunnel.
Twee van de vier tunnelbuizen worden de komende jaren nog niet gebruikt. ProRail geeft team Delft Hyperloop II de mogelijkheid te testen in een noordelijk stuk van een van de vrije buizen. Daarvoor moeten zij in verband met de veiligheid wel een systeem ontwerpen waarbij niet in de wanden van de tunnelbuis wordt geboord.
ProRail en de TU Delft tekenden op 26 september een vernieuwde samenwerkingsalliantie. In deze alliantie financiert ProRail research op het gebied van spoorvraagstukken en levert het een bijdrage aan het onderwijs door middel van gastcolleges en testfaciliteiten. ProRail investeert daarnaast minimaal € 2.5 miljoen in research & development over railbouwkundig onderzoek bij TU Delft.
Sinds september 2017 hebben de 37 studenten van het Delftse studententeam Delft Hyperloop II hard gewerkt aan het optimaliseren op snelheid van de Delftse Hyperloop pod. Dit ontwerp won begin 2017 de hoofdprijs op de allereerste SpaceX Pod Competitie. Toch waren de Delftenaren niet de allersnelsten; ze scoorden met name goed op veiligheid, efficiëntie en schaalbaarheid.
Juist om de snelheid te verbeteren heeft het huidige team zich gericht op de launcher. Dat is een kleinere pod onder de passagierscapsule die de ATLAS 01 op gang brengt met een elektromotor en afremt door de baan vast te grijpen. De Delftse pod heeft onder meer een superlichte constructie en maakt innovatief gebruik van permanente magneten om boven de baan te zweven. Teamcaptain Edouard Schneiders is vastbesloten om met zijn team het huidige record op de testbaan van 384 km/u te verbreken.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.