Meeste prestaties gehaald
Nieuws
Ieder jaar leggen wij verantwoording af over onze prestaties. In 2016 hebben we vier van de zes afspraken die wij met het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) hebben gemaakt, gehaald. De punctualiteit van het goederenverkeer en de uitval van treinen op de Hoge Snelheidslijn (HSL) waren in 2016 onder norm. Een verklaring.
Ieder jaar maken wij prestatie afspraken met het ministerie van IenM. Zo spraken we af hoe hoog het percentage moet zijn van treinen die op tijd rijden. Wanneer wij prestaties niet halen, kan het ministerie van IenM ons boetes opleggen. Het Ministerie informeerde hier vandaag de Kamer over.
Prestaties op een rij
Treinpunctualiteit reizigersverkeer – 89,4% (bodemwaarde: 87,0%)
Treinpunctualiteit regionale series – 94,1% (bodemwaarde: 92,4%)
Treinpunctualiteit HSL-producten – 78,6% (bodemwaarde: 80%)
Reizigerspunctualiteit HRN – 91,3% (bodemwaarde: 90%)
Treinpunctualiteit goederenverkeer – 73,7% (bodemwaarde: 80,0%)
Geleverde treinpaden – 98,1% (bodemwaarde: 97,5%)
Goederenverkeer komt niet op 3 minuutjes
Een van de prestaties die in 2016 niet gehaald is, betreft de punctualiteit van het goederenverkeer. Deze punctualiteit blijft in 2016 met 76,7% onder de bodemwaarde van 80%. Dat komt omdat we in 2016 in overleg met de goederenvervoerders ervoor kozen om meer treinen te laten rijden, in plaats van op tijd rijden. Dat deden we in verband met de vele omleidingen vanwege spoorwerkzaamheden in Duitsland. Er reden daardoor meer goederentreinen op het conventionele spoor.
ProRail werkt marktgerichter
ProRail werkt aan een methode om de goederenpunctualiteit te verbeteren. De goederenpunctualiteit is nu gebaseerd op het percentage goederentreinen dat tussen begin- en eindpunt minder dan drie minuten onderweg (extra) vertraging oploopt. Maar die minuutjes zijn niet relevant voor goederen. We gaan werken met ruimere timeslots waarbinnen goederenvervoerders aangeven lading aanwezig te willen hebben op plek van bestemming. Deze methode past beter in het proces van vraag en aanbod bij goederenverkeer dan een strikte 3 minuten norm. In 2016 was 94,7% van de lading binnen 15 minuten op het afgesproken tijdstip op plek van bestemming.
HSL
Internationaal reizigersverkeer verdient aandacht. De punctualiteit op de HSL kan nog steeds beter. De uitval van treinen op de HSL is uitermate vervelend voor reizigers. In 2016 reed 78,6% van de HSL treinen op tijd. De afspraak was dat dit percentage 80 zou zijn. Het is wel belangrijk om onderscheid te maken tussen de oorzaken van storingen. Duidelijk is geworden dat de toename van het treinverkeer op de HSL geen invloed heeft gehad op storingen aan de infrastructuur. ‘Slechts’ 3,9% van het aantal storingen op deze lijn is te wijten aan defecte infrastructuur. Een oorzaak waar ProRail directe invloed op heeft. De rest van de vertragingen zijn veroorzaakt door weersomstandigheden, defect geraakte treinen of veroorzaakt door ‘derden’ zoals spoorlopers.
Vergroten inzet
ProRail vergroot zijn inzet met de door de Staat gecontracteerde aannemer en vervoerder NS. Factoren die NS kan beïnvloeden zijn bijvoorbeeld het materieel, personeel en logistiek plan. ProRail richt zich op de infrastructuur, op storingen door derden en op de invloed van het weer op de infrastructuur en de verkeersleiding.
Boetes?
ProRail heeft gevraagd om de eventuele boetes op de twee niet- geleverde prestaties niet op te leggen. Er zijn al verschillende overleggen hierover geweest met specialisten van ProRail en het ministerie. Het ministerie van IenM besluit hier binnenkort over.