Op het spoor van het EK 2016: België

Nieuws

22 juni 2016

Hoe zit het eigenlijk met het spoor van de deelnemende EK-landen? Vorige week namen we Frankrijk onder de loep. Deze week kijken we naar het spoor van de Rode Duivels, die vanavond hun laatste wedstrijd uit de groepsfase spelen.

13 feiten en cijfers over het spoor in België

Bron: Jaarverslag Infrabel 2015

  1. Infrabel is de infrastructuurbeheerder en uitbater van de Belgische spoorwegen. Zij bouwen, onderhouden en moderniseren de infrastructuur op het Belgische spoornet. Ook sturen zij alle treinen aan die op het spoornet rijden. Dag in dag uit werkt Infrabel, net als ProRail, aan een veilig, kwalitatief en modern spoornet. 
  2. Het Belgische spoorwegnet heeft 3.607 kilometer spoorlijn. België is daarmee één van de landen met de hoogste spoordichtheid als je kijkt naar de landoppervlakte, en een van de drukst bereden netten in Europa.
  3. Op het Belgische spoorwegnet zijn er 11.925 kunstwerken zoals tunnels, overbruggingen en voetgangersbruggen.
  4. Langs het spoor in België staan 10.249 seinen.
  5. België heeft de langste spoorlijn -niet hogesnelheidslijn- van Europa die volledig is uitgerust met ETCS: de spoorlijn van Antwerpen naar Athus (de ERTMS Corridor C).
    ETCS is het Europees seininrichtingssysteem dat permanent waakt over de maximum toegelaten snelheid van een trein, en op elk moment de snelheid kan aanpassen of een noodremming kan uitvoeren indien deze niet gerespecteerd wordt.
    (Infrabel - Langste corridor) 
    Afbeelding: Jaarverslag Infrabel 2015
     
  6. Er hangt 5.976 kilometer bovenleiding boven het hoofdspoor. 
  7. Er zijn 1.773 overwegen in België, waarvan er sinds 2 mei 2016 1.550 zijn uitgerust met het nieuwe, elektronische belsignaal. 
  8. De langste spoortunnel van België is de Liefkenshoekspoortunnel van 6.750 meter (zie foto).
  9. Dagelijks rijden er 4.160 treinen op het Belgische spoorwegnet.
  10. Met zo'n 1.200 treinen per dag is de Brusselse Noord-Zuidverbinding de drukst bereden spoorverbinding van België.
  11. In 2015 waren er in totaal 1.518.285 effectieve rijpaden en reden er dagelijks gemiddeld 4.160 treinen op het Belgische spoornet.
  12. De reizigersvervoerders op het Belgische spoornet zijn NMBS, Eurostar en THI Factory. De goederenvervoerders op het Belgische spoor zijn: B Logistics, DB Schenker, Captrain, SNCF Fret, Crossrail, TrainsporT, Europorte, Railtraxx, Rotterdam Rail Feeding, CFL Cargo en DB Schenker Euro Cargo Rail. P.S. Op prorail.nl/vervoerders lees je wie er op ons spoor rijden. 
  13. Het Belgische spoor heeft sinds 2015 een efficiëntiedekking van 99,9% voor de uitrusting met TBL1+. Dit is een automatisch stopsysteem dat via bakens in het spoor een trein tot stilstand kan brengen als deze een rood sein voorbij rijdt of te snel nadert.

Meer cijfers? 

Als je benieuwd bent hoe het spoor er in Nederland bij ligt, kijk dan eens op jaarverslagprorail.nl. Daar vind je de meest recente cijfers, zoals het aantal treinritten dat ProRail jaarlijks mogelijk maakt (ongeveer 3,3 miljoen), hoeveel vervoerders er op ons spoor rijden (vooruit, die geef ik je ook: 30), hoeveel kilometer spoor er in Nederland ligt, hoeveel seinen en wissels er zijn en ga zo maar door. En lees de blog over het Franse spoor. Voor wie de spoorcijfers zat is: info over de voetbalwedstrijden van vandaag vind je o.a. in het artikel 'België hoopt op tweede plaats in poule' op nu.nl.

Succes, België!

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers