Spoorkanjers: 24/7 door op de Verkeersleidingspost

Wat betekent het coronavirus voor jouw dagelijkse werk? In de serie 'Spoorkanjers' laten we mensen aan het woord die in deze moeilijke tijd bij het spoor werken. Zo'n spoorkanjer is Maarten Kok, officier van dienst verkeersleiding bij ProRail. Hij gaat samen met zijn vele collega’s bij op de verkeersleidingsposten door, 24/7.

“Onze verkeersleidingspost in Utrecht is een operationele zenuw van het spoor en ondanks deze surrealistische tijd, is het ook nu business as usual”, zegt Maarten. Op de seinzaal in Utrecht zorgen hij en zijn collega’s dag en nacht dat het spoor optimaal beschikbaar is voor het treinverkeer. Bij verstoringen heffen ze treinritten op, besturen ze op afstand seinen en wissels en zorgen ze dat alles snel en veilig terug kan naar de normale dienstregeling. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met machinisten en andere betrokkenen.

Scherp blijven

Vanwege de coronacrisis rijden er nu veel minder treinen op het Nederlandse spoor. Vervoerders hebben de dienstregeling fors uitgedund, met name intercity’s zijn weggevallen. Dit betekent niet dat de treindienstleiders het minder druk hebben. Maarten: “Juist in zo’n rustige tijd is het belangrijk voortdurend gefocust te zijn. We moeten elkaar scherp houden. Operationele alertheid is onze slagkracht. Een incident kan zich altijd voordoen.” 

Ruime verzameling zeep en lotions

Omdat thuiswerken voor mensen in de operatie onmogelijk is, zit Maarten ook in deze coronatijd meestal op de post. Om binnen te komen moet hij eerst langs de ‘ontsmettingszone’ waar hij grondig zijn handen reinigt. “Bij de ingang staat een ruime verzameling zeep en lotions. En crèmes, want van al dat wassen, drogen onze handen flink uit,” vertelt hij. Ook de werkplekken zelf worden goed schoongehouden en zoveel mogelijk bemand door steeds dezelfde persoon. 

Gescheiden door plexiglas

Net als de meeste van zijn collega’s is Maarten niet bang voor het coronavirus, maar alert is hij wel. “We leven de RIVM-maatregelen strikt na, dus zitten we minstens anderhalve meter uit elkaar en zijn onze werkplekken gescheiden met plexiglas. We kijken niet meer letterlijk mee over elkaars schouder. De deuren maken we open met onze ellebogen. Daar zijn we al een stuk handiger in geworden.” 

Officier van dienst

Maarten, die na een tienjarige carrière bij Defensie nu een half jaar bij ProRail werkt, is officier van dienst bij de verkeersleiding. “Als dienstdoende officier zorg je samen met het team dat op het juiste moment de juiste beslissingen worden genomen. Je bent vraagbaak en denkt mee, maar het mandaat ligt vooral op de werkvloer. De treindienstleiders zijn verdeeld over verschillende regio’s en kennen hun eigen gebied het beste.” benadrukt Maarten. “We zijn hier op de post een hecht team en kunnen niet zonder elkaar. Ken je die quote van Loesje?  'Waarom moeilijk doen als het samen kan'.”

Het spoor in de toekomst

Maarten kijkt uit naar het post-coronatijdperk, waarin het treinverkeer weer zal toenemen. De officier van dienst buigt zich, samen met collega’s uit de operatie, ook over het spoor in de toekomst. Maarten: “Nederland zet vol in op meer treinen op het spoor. Daarvoor moet de operatie nog beter worden. We doen nu een stapje terug, maar kunnen hopelijk straks twee stappen vooruitgaan.” 

Gepubliceerd op