Utrecht Centraal: de laatste loodjes in het jaar van de waarheid

Nieuws

15 september 2016

“Als een eend die soepel aan het zwemmen is, terwijl onderwater de pootjes als een gek trappelen.” Zo beschrijft Jaap Balkenende, projectmanager bij ProRail, het werk voor en achter de schermen op Utrecht Centraal. En D-day nadert, want: “Het weekend van 26 en 27 november moet alles klaar zijn.”

‘I love it, when a plan comes together’, is een gevleugelde uitspraak uit de tv-serie The A-team. Dat moet ook zo’n beetje de overpeinzing van Jaap Balkenende zijn, wanneer hij vanaf de achtste verdieping van zijn kantoor de sporen van Utrecht Centraal overziet. Er is al zo veel afgerond en de contouren van de nieuwe sporensituatie zijn al zó duidelijk te zien. Maar de projectmanager gunt zichzelf niet de tijd voor al te grote tevredenheid. Eerst moeten die allerlaatste loodjes in november maar eens zijn afgerond.

“Met 26 weekendbuitendienststellingen is 2016 een heel intensief jaar voor Utrecht Centraal. Ik noem het wel het jaar van de waarheid. Deel voor deel nemen we het emplacement buiten dienst om het te vernieuwen. Daarna geven we het, aangepast en wel, weer terug aan de vervoerders en reizigers.”

Uitgekiende planning

Half augustus was er nog een buitendienststelling van 128 uur. “We begonnen dat ‘weekend’ al in de nacht van dinsdag op woensdag. Het was aanpoten om alles af te krijgen. We sloten de sporen aan de noord- en zuidkant van het emplacement aan op het netwerk van Utrecht Centraal, net als de sporen die leiden naar het nieuwe station Vaartsche Rijn. Ook hebben we nog twee vernieuwde en verbrede perrons opgeleverd: perron 6 met de sporen 14 en 15 en perron 5 met de sporen 11 en 12. Ik blijf het knap vinden hoe een planning zo tot op het uur kan worden uitgekiend, terwijl er zoveel moet gebeuren. Daar kan ik nog steeds van genieten. En alles is goed verlopen, zowel het onderling overleg als de samenwerking met NS.”

Afwerking

“Aan de zuidzijde is alles nu klaar; alle sporen zijn functioneel in dienst. We moeten nog wel veel afwerken op paden en terreinen. En er staat in totaal nog meer dan 25 kilometer veiligheidshekwerk op en rond het emplacement. Dat halen we de komende tijd weg. Verder vervangen we alle oude kabels langs het spoor door nieuwe. Ze komen in de grond of in kabelkokers. Zulke klussen kun je pas doen, wanneer alles is omgebouwd, want tot die tijd doen de oude kabels nog dienst.”

Zandvlakte

Wat staat er nog op de rol, de komende tijd? “We hebben nog een aantal buitendienststellingen voor de boeg. Aan de noordkant zijn alle sporen vanaf het achtste perron tot aan het vijfde al klaar. Maar kijk ik uit m’n raam naar het middenterrein, naar het vierde en derde perron, dan zie ik daar een zandvlakte en wat oude sporen en wissels liggen. Die moeten er nog uit. Daar gaan we nu mee aan de slag. In de derde week van oktober volgt een negendaagse buitendienststelling en na het weekend van 26 en 27 november moet alles klaar zijn.”

Ook na 2016 gebeurt er nog het nodige. “We gaan onder meer 18 wissels vervangen van de sporen naar Amersfoort, ook wel de ‘buurtsporen’ genoemd. Die wissels zitten aan het eind van hun levensduur. We vervangen ze door goeie wissels die tijdens de ombouw zijn vrijgekomen. Hergebruik van materiaal – duurzaamheid – vinden we heel belangrijk.”

Tevreden

“De fasering en planning van alle werkzaamheden kun je best heel ambitieus noemen, dus in m’n handen wrijven doe ik pas als alles achter de rug is. Maar als we in november alles hebben afgerond, zal ik echt tevreden zijn dat het allemaal zo goed is verlopen.”

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers