Utrecht Centraal in augustus: de laatste puzzelstukjes aanleggen

Nieuws

21 juli 2016

Nog even, en de allerlaatste zomermaand van de grote vernieuwingsoperatie aan de Utrechtse sporen is een feit. Er staan weliswaar nog genoeg werkzaamheden op de planning, maar op 22 augustus vallen heel veel puzzelstukjes prachtig in elkaar. Han de Hilster, coördinerend bouwmanager bij ProRail, vertelt over de laatste loodjes.

‘Week 33’. Het is bijna een begrip bij de mensen die dag in dag uit aan de Utrechtse sporen werken; de week van 15 tot en met 21 augustus. Han de Hilster: “Die week zetten we vanaf donderdag weer een heel flinke stap, waarmee we de spoorvernieuwing voor een groot deel afronden. Utrecht krijgt er op 22 augustus een nieuw station bij: Utrecht Vaartsche Rijn. Station Zuilen gaat weer open, het Utrechtse perron 6 is geheel vernieuwd en alle acht sporen tussen Lunetten en Utrecht nemen we in gebruik.”

Nuchter

Hoe spectaculair het resultaat straks ook is, de bouwmanager blijft nuchter. Want de werkzaamheden zelf; dat is gewoon hard werken. “Er staan geen opzienbarende klussen op de planning. Er komen geen grote kranen aan te pas, of nieuwe technieken. Het is gewoon heel veel werk. Sporen bouwen en de bovenleiding erboven aanleggen. Daar komt het op neer. Wat het wel weer spannend maakt, is dat er heel veel moet gebeuren in een heel korte tijd, waardoor de onderlinge afstemming nauw luistert.”

Planning

Zoals de afronding van de beveiliging. “In mei hebben we de beveiliging ‘ontvlochten’, net als de sporen. Daarmee voorkom je in geval van storing een domino-effect; een storing op één traject heeft dan geen invloed meer op andere treinen. In augustus gaan we die beveiliging verder testen en het laatste deel in dienst nemen. Maar een sein moet wel eerst geplaatst zijn, voordat je ‘m kunt testen. In onze planning draait alles dus om een aanpak in de juiste volgorde. Daarom maken ProRail, U-centRaal en Movares samen de planning. Zo kunnen ze zien dat de een - bijvoorbeeld - om 6.00 uur een sein heeft geplaatst en dat de ander ‘m om 7.00 uur kan gaan testen.”

Niet improviseren

Een goede afstemming is dus cruciaal. “Ja, dat geldt niet alleen voor de beveiliging, maar voor alles wat we doen. Als we het voortraject goed organiseren, hoeft niemand ter plekke te improviseren. Dat is ook de kracht van het project en van hoezeer we inmiddels op elkaar zijn ingespeeld. Dit is de zoveelste stap op rij waarin we samenwerken, waardoor we elkaar snel kunnen vinden. Loopt één partij wat achter, dan hoeft de andere niet te wachten, maar kan snel verder met iets anders. We bewaken de voortgang van het werk elke twee uur aan de hand van een standlijn; een wand van een meter of zes waar onze planning op hangt.”

Buffers

“Wat ook heel fijn is: om eventuele vertragingen op te kunnen vangen, hebben we nu in overleg met de vervoerders extra buffers gecreëerd in de planning. Zo kunnen we voorkomen dat we aan het eind van de werkzaamheden met een uitloop te maken krijgen. Want als dat gebeurt, ben je je er heel erg van bewust hoe vervelend dat voor de reizigers is. Dat zij daar last van hebben, willen we uiteraard voorkomen hoe en waar we maar kunnen.”

Reisinformatie

De spoorvernieuwing heeft met enige regelmaat gevolgen voor het treinverkeer, maar vooral in de zomerperiode is dat het geval. Voorkom daarom verrassingen en raadpleeg voor vertrek altijd de Reisplanner.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers