Utrecht: van modern perron naar historische belevenis

Nieuws

28 oktober 2016

Wie station Utrecht Centraal zegt, zegt ook ongedurige kinderen in afwachting van de komst van de speciale pendeltrein voor Het Spoorwegmuseum. Het Spoorwegmuseum en Hèt Treinstation van Nederland zijn vanaf 2 november nog inniger verstrengeld. Dan opent – ter ere van de opening van het nieuwe Utrecht Centraal - een speciale tentoonstelling over het verleden en heden van Neerlands grootste station.

Samen doorgroeien

Circa 88 miljoen reizigers telt Utrecht Centraal nu jaarlijks en naar verwachting zijn dat er 100 miljoen in 2030. Het Spoorwegmuseum ontvangt inmiddels ruim 400.000 gasten per jaar, eveneens een groeiend aantal. Van wie een flink deel ook met de pendeltrein komt vanaf Utrecht Centraal. Zo groeien ze samen met levende spoorhistorie en een historische belevenis.

Groot contrast

Wie vanaf 2 november de tentoonstelling 'Utrecht Centraal' bezoekt, beleeft er in een oogopslag de bijzondere historie van hèt spoorknooppunt van Nederland. Het contrast tussen verleden en heden kan haast niet groter. Met zes treinen per dag in 1845 en bijna 1.000 treinen anno nu, is Utrecht Centraal met recht Hèt Treinstation van Nederland. Maar dat geldt eigenlijk ook voor Het Spoorwegmuseum zelf.

Museum voor museum?

Het museum verdient haast zelf een tentoonstelling met zijn eigen rijke historie. Opgericht in 1927 en geopend in 1928 begon Het Spoorwegmuseum een eigen reis door Nederland. Het museum startte in Utrecht in een gebouw van NS, maar werd in 1935 alweer verhuisd binnen Utrecht naar een gebouw van de spoorwegen aan het Moreelsepark. Traditioneel nog altijd het adres van spoorbedrijven zoals ProRail.

Flinke transformaties

In de oorlog werd de collectie echter ondergebracht in het Rijksmuseum in Amsterdam en toen dat tijdelijk sloot, kwam het op de zolder van Amsterdam Centraal terecht. In 1951 kwamen het museum en het Utrechtse spoor weer bij elkaar. Besloten werd het museum onder te brengen in het gesloten station Utrecht Maliebaan. In de daaropvolgende decennia onderging het museum er diverse verbouwingen en transformaties.

Nog ouder, nog nieuwer

Wie naar Het Spoorwegmuseum kijkt, ziet sinds 2003 een gebouw dat weer zoveel mogelijk is teruggebracht in 19-eeuwse stijl. Maar wie nu naar station Utrecht Centraal kijkt, ziet een ruime, hypermoderne stationshal, met moderne perronkappen en een spooremplacement volgens de nieuwste inzichten ontworpen en gebouwd. Misschien wel des te leuker om dan weer eens de allure van weleer te aanschouwen in Het Spoorwegmuseum. Toen er nog maar 50.000 mensen in Utrecht woonden en hoogfrequent spoor hooguit een term uit de wereld van Jules Verne kon zijn.

Komt dat zien

De expositie 'Utrecht Centraal' in het Spoorwegmuseum duurt van 2 november tot 5 februari. De prachtige foto's bieden een mooie blik op het verleden.

ProRail opent

In Nederland reizen steeds meer mensen met de trein. Ook worden meer en meer goederen over het spoor vervoerd. Deze groei zet in de toekomst door. Daar zijn betrouwbaar spoor én grotere, comfortabelere stations voor nodig. Hier werkt ProRail hard aan en dat werpt zijn vruchten af. Zo openen we veel vernieuwde stations, kijk maar eens op prorail.nl/openingen. Utrecht Centraal wordt op 7 december feestelijk geopend.

 

 


 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers