Versnelling treinverbinding naar Berlijn stap dichterbij
Nieuws
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, NS en hun partners in Duitsland werken samen aan versnelling van de treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Door gefaseerde aanpassingen aan de Nederlandse spoorinfrastructuur, een nieuwe dienstregeling en het inzetten van andere treinen is het mogelijk om de reistijd van de Intercity Berlijn met 30 minuten te versnellen.
Nieuwe dienstregeling
De dienstregeling 2024, met deze verkorte reistijd, gaat in op 10 december 2023. De reis tussen Amsterdam en Berlijn duurt vanaf dan 5 uur en 50 minuten.
Tijdelijke aanpassingen
Eind 2021 bleek dat grootschalige aanpassingen aan de infrastructuur niet klaar konden zijn voor de december 2023. Zonder maatregelen zou een slechtere verbinding ontstaan. Door betrokken partijen is afgelopen periode onderzocht hoe met tijdelijke en gefaseerde maatregelen versnelling toch mogelijk is. En dat is gelukt.
Door tijdelijke aanpassingen op station Oldenzaal, monitoring op een deel van het traject en de inzet van multicourante treinen is het mogelijk om in december 2023 te versnellen. Ondertussen doet ProRail verder onderzoek naar aanvullende maatregelen, waarmee de dienstregeling robuuster wordt.
Aanpassingen Oldenzaal
ProRail realiseert op station Oldenzaal een stuk nieuw spoor en een tijdelijk extra perron. Daar kan de regionale trein keren. Hierdoor kan de IC Berlijn met de benodigde snelheid doorrijden over het doorgaand spoor en op tijd aan de grens zijn. Het perron en spoor komen aan de noordkant, naast het busstation. De start van de bouw staat gepland in het najaar van 2023.
Multicourante treinen
Deutsche Bahn heeft multicourante treinen besteld, de ICE-L. Deze bestaan uit locomotieven en rijtuigen. Hiermee kan zowel op het Nederlandse (1500V) als Duitse (15000V) voltage gereden worden zonder van locomotief te hoeven wisselen.
De levering van deze treinen is vertraagd. De verwachting is dat de rijtuigen eerder klaar zijn dan de locomotieven. Om toch per december 2023 de reistijdwinst te kunnen verzilveren huurt NS International multicourante locomotieven. Deze locomotieven kunnen zowel met de huidige rijtuigen als met de nieuwe rijtuigen rijden.
Stabiliteit spoorbaan
De nieuwe locomotieven zijn zwaarder dan de huidige locomotieven. Op delen van het traject Amsterdam-Berlijn is de bodem niet aantoonbaar bestand om deze zwaardere locomotieven op baanvaksnelheid van 130 kilometer per uur te laten rijden. Dit blijkt uit onderzoek van ProRail. Daarom gaat de trein tussen Amsterdam en Deventer op die stukken 100 kilometer per uur tijden. Deze snelheidsbeperking kan voorlopig worden opgevangen in de nieuwe dienstregeling aan Nederlandse zijde.
Tussen Deventer en de Nederlands-Duitse grens bij Oldenzaal is in de nieuwe internationale dienstregeling echter geen speling meer om een snelheidsbeperking op te vangen. Het gaat straks om zeven treinen per dag per richting die zwaarder zijn. Het risico op veranderingen in de spoorbaan hierdoor is klein. Maar om de veiligheid te waarborgen gaat op dit trajectdeel een proef plaatsvinden. Hierin monitoren we de stevigheid van de spoorbaan en ondergrond, terwijl de trein op baanvaksnelheid rijdt.
Grondlagen en waterspanning
We houden in de gaten wat de grondlagen en de waterspanning in de ondergrond en het baanlichaam doen door de extra belasting. Wanneer daar aanleiding toe is, nemen we passende maatregelen. De informatie uit de monitoring gebruikt ProRail ook om van te leren en te gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek naar de stabiliteit van het spoor in heel Nederland.
Toekomstige maatregelen
Het monitoren van de spoorbaan tussen Deventer en de Nederlands-Duitse grens bij Oldenzaal is een tijdelijke maatregel. Voor de toekomst zijn structurelere maatregelen nodig, mede door groeiend goederen- en reizigersvervoer. ProRail doet onderzoek naar meer toekomstbestendige maatregelen.
Meer nieuws
-
Nog veel werk aan het spoor, prestaties onder druk
20 augustus 2024
-
Verdeling capaciteit op het spoor steeds complexer
20 augustus 2024
-
Brief over plan prestatieverbetering naar Tweede Kamer
16 juli 2024