Begrazing tegen duizendknoop
Schapen smullen van de Japanse duizendknoop. In Castricum doen we een pilot waarbij we de grazers inzetten als groenbestrijders. Lees hier hoe dat werkt.
Direct naar de inhoud.
In onze spoorbermen en op andere ProRail-terreinen groeien soms ‘invasieve exoten’: planten die van nature niet in Nederland voorkomen en zich hier snel kunnen vermenigvuldigen en verspreiden. Ze kunnen schade veroorzaken en daardoor de veiligheid van het spoor in gevaar brengen.
In sommige gevallen brengen invasieve exoten gezondheidsrisico’s mee. En ze vormen een bedreiging voor de inheemse flora en fauna en daarmee de biodiversiteit. ProRail volgt daarom het beleid van provincies en gemeenten bij de bestrijding van invasieve exoten.
Het bestrijden door ProRail gebeurt sowieso op de momenten dat we gepland groenonderhoud uitvoeren. Maar ook tijdens het uitvoeren van spoorprojecten komen we groeilocaties tegen. Omdat het bestrijden van invasieve exoten veel geld kost, bepalen we de urgentie en maken we een plan op maat. We bestrijden alleen invasieve exoten die op de grond van ProRail groeien.
ProRail grijpt op drie manieren in bij invasieve exoten:
Voor ProRail zijn op dit moment vier plantensoorten van belang om aan te pakken:
Dé ideale manier om deze planten te bestrijden is nog niet gevonden. Elke methode heeft voor- en nadelen en ze zijn niet even effectief. Gangbare methoden werken niet altijd voor invasieve exoten, ze vereisen specialistische inzet, zijn milieubelastend of nemen meerdere jaren in beslag.
Neem de Japanse duizendknoop, die kunnen we tijdens het groenonderhoud machinaal of handmatig verwijderen: het groen wordt afgevoerd naar een erkend verwerker. Hierbij is het wel nodig dat we minimaal eens per maand maaien. Een andere mogelijkheid, die we bijvoorbeeld inzetten als we de plant tijdens een project tegenkomen, is de locatie afgraven: dat moet ten minste drie meter diep en minimaal tot twee meter vanaf de buitenranden van de planten. Ook hierbij moeten plant en grond mee met een erkend verwerker.
Een van de kenmerken van invasieve exoten is dat ze zeer snel groeien. Daarbij zijn sommige wortels heel sterk. Als ze op en tussen de spoorinfra groeien, kunnen ze schade veroorzaken. De woekerende wortels verzwakken bijvoorbeeld onze constructies en verhogen begroeiing in de ballast, relaiskasten of kabels en leidingen verhoogt het risico op storingen
Treffen we een invasieve exoot aan, dan melden we dat in de Nationale Databank Flora & Fauna. Zo kunnen we de groeiplaatsen langs het spoor terugvinden en bestrijdingsmethoden daarop inzetten.
ProRail neemt maatregelen om te voorkomen dat planten als de reuzenbereklauw en Japanse duizendknoop zich verspreiden. Dat gebeurt namelijk vooral door een gebrek aan bestrijding of onzorgvuldig groenbeheer. Maar de planten kunnen zich ook verspreiden bij het vervoeren van besmette grond. Daarom wordt de grond altijd afgeschermd bij het vervoeren en maken we machines en materieel goed schoon.
Wat is de Japanse duizendknoop?
Wat doet ProRail tegen de Japanse duizendknoop?
Wie is er verantwoordelijke voor het verwijderen van de Japanse duizendknoop?
Is de Japanse duizendknoop gevaarlijk voor het treinverkeer?
Waarom is de Reuzenberenklauw een gevaarlijke plant?
Wat doet ProRail tegen de Reuzenberenklauw?
Wie is er verantwoordelijk voor het verwijderen van de Reuzenberenklauw?
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.