Foto's: Vannacht enorme schuifoperatie in Driebergen-Zeist

In de nacht van zondag 12 op maandag 13 augustus schuiven BAM en ProRail een nieuw spoordek op zijn plaats bij station Driebergen-Zeist. Het spoordek weegt 3300 ton, is 140 meter lang en wordt over een afstand van 170 meter langzaam richting station geschoven. Maandagochtend ligt het gevaarte op zijn plek. Er wordt hard doorgewerkt in het stationsgebied, zoals goed te zien is op de foto's.

Nieuw station Driebergen-Zeist

Driebergen-Zeist krijgt een nieuw station. In de nieuwe situatie loopt het stationsplein onder de sporen door. Ook aan de fietsers wordt gedacht. Onder het station komt een fietsenstalling waar fietsers droog en veilig hun fiets kunnen parkeren. Bovendien krijgen de fietsers hun eigen fietsroute waardoor ze veilig het stationsgebied kunnen doorkruisen. Het station Driebergen-Zeist is een belangrijke entree tot het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug en van ‘De Stichtse Lustwarande’.

Extra spoor

Het aantal sporen wordt uitgebreid van drie naar vier. Bovendien gebruiken langsrijdende intercity’s straks zoveel mogelijk de buitenste sporen. Zodat ze niet meer vlak langs de wachtende reizigers razen. In het midden komt één breed perron waar alleen de sprinters stoppen. En Intercity’s halen de stoptreinen gewoon in dankzij een nieuw keerspoor.

Mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

ProRail werkt aan station Driebergen-Zeist in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Utrecht, de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist. In 2017 is bouw begonnen, en in 2021 is het station helemaal vernieuwd. BAM bouwt het stationsgebied in opdracht van ProRail. Op de projectwebsite www.stationdriebergenzeist.nl leest u meer over de actuele werkzaamheden en de planning.

Gepubliceerd op