Herfstvakantie: Bergen spoorwerk bij Utrecht

De herfstvakantie is de laatste bouwmijlpaal voor de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn. Van 20 tot en met 28 oktober werken ProRail en BAM negen dagen met 300 man per dag om sporen en bovenleiding aan te sluiten. En... er worden vier wissels 'hergebruikt'. Lees verder voor meer cijfers en weetjes.
Dit gaan we doen in de herfstvakantie, bij Utrecht
Dit gaan we doen in de herfstvakantie, bij Utrecht

Veel hergebruik van materialen

Omdat duurzaamheid bij ProRail hoog in het vaandel staat gaan we vier wissels verplaatsen en hergebruiken, net als ballast, spoorstaven, dwarsliggers en seinen. Hergebruik van wissels is niet nieuw. Al eerder, bijvoorbeeld op Utrecht Centraal gaven we oudere wissels een nieuw leven. Bijzonder ditmaal is dat de wissels ter plaatse naast de baan worden gereviseerd, zodat ze als nieuw weer worden terug gelegd.  Al het werk doen we met 100 man per dienst. Dus 300 man per dag, negen dagen lang.

Even wat cijfers:

  • 3.000m spoorstaaf wordt hergebruikt
  • 5.000m spoorstaaf nieuw aangevoerd en ingebouwd (aanvoer per werktrein)
  • 4.500 dwarsliggers worden hergebruikt
  • 800 nieuwe dwarsliggers nieuw aangevoerd en ingebouwd
  • 7.500 ton ballast nieuw aangevoerd en verwerkt (grotendeels aanvoer per werktrein)
  • 15.000m oude bovenleidingdraden slopen en afvoeren
  • 9.000m nieuwe bovenleidingdraden trekken
  • 24 nieuwe seinen plaatsen en in dienst stellen
  • 10.000m oude vervallen kabels saneren
  • 45.000m nieuwe kabels trekken, aansluiten en in dienst stellen

Van 2 naar 4 sporen, mét een nieuwe spoorbrug

Na de werkzaamheden, op maandag 29 oktober, nemen we 4 sporen in gebruik tussen Utrecht en Leidsche Rijn. Tussen Leidsche Rijn en Vleuten waren er sinds 2010 al vier sporen in gebruik en met de afronding van de spoorverdubbeling Utrecht Centraal - leidsche Rijn geldt dat straks voor het hele traject Utrecht – Vleuten - Woerden. Intercity's en Sprinters hebben dan ieder een eigen brug over het Amsterdam-Rijnkanaal: een nieuwe spoorbrug en de oude brug die is opgehoogd en stiller gemaakt. De plaatsing van de nieuwe spoorbrug tussen twee bestaande spoorbruggen in, was een hoogtepunt in dit project. Kijk hier voor een terugblik.

Waar zit de winst voor de reiziger?

De winst van de spoorverdubbeling tussen utrecht Centraal en Leidsche Rijn zit hem in een robuustere treinverbinding, met snellere treinen en minder kans op vertraging door meer flexibiliteit. Tussen Utrecht en Gouda wordt de rijtijd van de sprinter zo’n 8 minuten korter. Bovendien maakt die flexibiliteit vanaf de nieuwe dienstregeling in december de inpassing van een heel nieuw station in de dienstregeling mogelijk: Lansingerland-Zoetermeer, met vier keer per uur een sprinter.

Werkzaamheden herfstvakantie, gevolgen voor het treinverkeer

Van zaterdagnacht 20 oktober tot maandagochtend 29 oktober 05.00 uur werken we dag en nacht aan de afrondende werkzaamheden van de spoorverdubbeling. Er kunnen geen treinen rijden.

De gevolgen voor het treinverkeer:  

  • Reizigers op de trajecten Rotterdam Centraal-Utrecht Centraal, Den Haag Centraal-Utrecht Centraal en Leiden Centraal-Utrecht Centraal kunnen omreizen via Schiphol Airport.
  • Tussen Rotterdam Centraal/Den Haag Centraal en Woerden is de dienstregeling aangepast. 
  • Tussen Woerden en Utrecht Centraal rijden bussen.

Afhankelijk van het gereisde traject varieert de geschatte extra reistijd van een kwartier tot drie kwartier. Reizigers kunnen voor een reisadvies op maat hun reis van tevoren plannen op ns.nl of in de NS-app.

 

Gepubliceerd op