Vuurwerk op het spoor tussen Zevenaar en Didam

Nieuws

5 augustus 2019

Tijdens de ’18-daagse’ megaklus tussen Zevenaar, Didam en Wehl voeren Strukton Rail en ProRail in opdracht van provincie Gelderland diverse werkzaamheden uit. Honderden werknemers werken in roosterdiensten 18 dagen lang dag en nacht aan het spoor. Sommige van die nachtelijke werkzaamheden zijn spectaculair om te zien.

Zo zijn bij de spoorverdubbeling tussen Zevenaar en Didam de afgelopen nachten diverse stukken rails aan elkaar gelast. Dit zogenaamde 'thermietlassen' is een speciaal chemisch lasproces dat vaker op het spoor wordt toegepast waarbij de vonken vanaf spatten.

2500 Graden Celsius

Bij het ‘thermietlassen’ wordt feitelijk de rails aan elkaar gesmolten. Aan de uiteinde van de nieuwe rails bevestigd de aannemer tussen de opening een speciale ‘gietmal’. Deze gietmal wordt eerst verwarmd. Daarna plaatst de aannemer een speciale pot boven de mal. De pot is een soort ‘kleine hoogoven’ waarin ijzerkorrels, magnesium en aluminiumpoeder wordt gestrooid. Vervolgens steekt de aannemer dit mengsel aan en ontstaat er een chemische reactie in de pot waarbij de temperatuur kan oplopen tot 2500 graden Celsius. 

Door dit proces wordt het ijzer vloeibaar, stroomt het mengsel via de gietmal tussen de rails en worden de twee uiteinden van de rails aan elkaar verbonden. De mal en het overtollige mengsel wordt direct verwijderd en de rails glas geslepen. Dit gaat soms gepaard met prachtige 'vonkenregens'.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers