Doorwerken in de kou bij Zwolle

ProRail werkt met Strukton Rail bij Zwolle aan de bovenleiding. Ondanks de vorst wordt er dag en nacht doorgewerkt. Maandag 5 maart moet het klaar zijn!

ProRail werkt ondanks kou door aan bovenleiding Zwolle

Ondanks kou op schema

De kou is flink voelbaar. Overdag is het rustig weer met zon en weinig wind. Maar het kwik komt overdag al niet meer boven de vorstgrens uit. Dat vergt extra energie! Desondanks, het werk ligt op schema.

Dagelijks 3 warme maaltijden

De tientallen mannen van Strukton Rail die aan dit project werken krijgen 3 warme maaltijden per dag. Ook zijn de schaftketen extra warm gestookt en houden we elkaar goed in de gaten dat we tijdig stoppen om eventueel weer op temperatuur te komen. 

Veel werk

De werkzaamheden zijn omvangrijk. Het gaat om aanpassingen boven 5 naast elkaar liggende sporen, die ook nog eens in een scherpe bocht liggen. We vernieuwen meteen enkele honderden meters aan bovenleiding. We leggen 30 nieuwe funderingen voor bovenleidingsportalen en er komen 7 nieuwe dwarsbalken in het systeem. 

Bovenleiding vernieuwen met speciale trein

Bij het werk is de speciale bovenleidingsvernieuwingstrein GEMMA ingezet. Met deze innovatieve trein kan bovenleiding in hoog tempo verwijderd en vernieuwd worden. De trein brengt al deze handelingen terug tot één efficiënt werkproces. Mankracht is daarbij nog steeds nodig, maar de machine maakt het wel veel makkelijker en sneller uit te voeren. In de video hierboven zie je de werking van de trein.

Aanpassingen voor de busbrug

In opdracht van de gemeente bouwen we aan een busbrug bij station Zwolle. De brug komt over de sporen aan de westzijde van het station. In de krokusvakantie (in 9 dagen van 24 februari tot en met 4 maart) passen we de bovenleiding aan. Het geheel van het bovenleidingsysteem komt maar liefst 2 meter lager te liggen, zodat de brug minder hoog en stijl hoeft te worden. Meer over de busbrug: https://www.prorail.nl/projecten/busbrug_zwolle 

Extra perron

Om zo snel mogelijk de sporen weer klaar te hebben voor treinverkeer wordt dag en nacht gewerkt. Bussen vervangen de treinen zolang. Speciaal voor werkzaamheden bij Zwolle is door ProRail bij ’t Harde een extra perron aangelegd. Intercity’s en sprinters van en naar Amersfoort keren op dit station. Vanaf ’t Harde rijden bussen van en naar Zwolle https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-bouwt-extra-perron-in-t-harde.

Meer over werk bij Zwolle: https://www.prorail.nl/projecten/zwolle 

 

Gepubliceerd op