Groningen Spoorzone : Door de ogen van rigger Jesse Jutstra

Kijken, kijken en heel veel seinen. Op de bouwlocatie staat Jesse in de schaduw van een 34 meter hoge torenkraan. Via de portofoon praat hij met de hijskraanmachinist. Je zou denken dat je vanuit zo’n hoge kraan alles ziet. Maar als rigger ziet Jesse soms meer dan de kraanmachinist.

Hé joh, waar is jouw oranje hesje? Iedereen draagt een oranje hesje, maar jij draagt een blauw hesje?

“Jazeker, in overleg met Strukton hoor. Zo ben ik herkenbaar tussen de bouwers en slopers met hun oranje hesjes. Dat is wel zo makkelijk, dat ze me zien en weten: ‘dat blauwe hesje, dat is de rigger.’”

Wat doet een rigger dan, dat je zo herkenbaar moet zijn voor anderen?

“Ik begeleid het hijsen en verplaatsen van zware ladingen met de hijskraan. Ik koppel bijvoorbeeld de containers aan die van A naar B moeten. En ik zorg ervoor dat de wapening voor de ijzervlechters in de tien meter diepe bouwkuipen wordt gehesen. Alle bouwmaterialen en gereedschappen verplaatsen we zo samen. Ik sta dus eigenlijk altijd onder de hijskraan, want op de grond ben ik de handen en de ogen van de hijskraanmachinist.”

Hoe kun jij nou meer zien dan de machinist?

“In deze torenkraan zit de machinist heel hoog, dus je zou zeggen dat hij het hele stationsgebied wel overziet. Maar elke kraan heeft dode hoeken. Dat zijn ruimtes rondom die je vanuit de cabine niet kunt zien. Er zijn bovendien betonnen wanden en steigers waar hij niet doorheen kan kijken. Op de grond heb ik juist goed zicht op de zaken die de machinist niet kan zien. Mijn aanwijzingen geef ik door via de portofoon en met handgebaren.”

Zou je alsjeblieft eens iets willen seinen met je handen?

[Wijst met zijn wijsvinger omhoog in de lucht, draait met zijn pols.] “Dit gebaar maak ik heel vaak.”

Ha, doe mij ook zo’n baan!

[lacht] “Ja, misschien dat je als buitenstaander denkt dat ik maar wat met mijn vinger wijs, zo van ‘wat ben jij nou aan het doen’. Maar aan het einde van een pittige werkdag geeft de stappenteller op mijn telefoon soms wel 15 gelopen kilometers aan. Dit is dan ook een gigantische bouwput. Maar even serieus, het is heel praktisch en ook véél veiliger om een rigger op de grond te hebben.”

"Op de grond ben ik de handen en de ogen van de hijskraanmachinist.”
"Op de grond ben ik de handen en de ogen van de hijskraanmachinist.”

Veiligheid voor alles?

“Nou, zeker! Er lopen hier tientallen mensen, boven de grond en in de bouwkuipen. Je moet er niet aan denken dat zulke zware materialen iemand raken. Ook rijden er tijdens de verschillende bouwfasen ook wel kleinere hijskranen rond op rupsbanden. Die staan soms ook binnen de draaicirkel van de torenkraan. Daarom is het belangrijk dat er bij iedere kraan riggers op de grond staan, zodat er geen botsingen zijn.”

Kan de kraan dan niet omkukelen of het stationsgebouw raken?

“Deze torenkraan staat op een vaste plek en is met funderingspalen stevig in de grond verankerd. Hij staat inderdaad maar zo’n 15 meter van het historische stationsgebouw. Maar technisch hebben we de kraan zo ingesteld dat hij, ook niet per ongeluk, boven de treinsporen zwiept of het gebouw kan raken. Alle ladingen gaan heel beheerst de bouwkuilen in.”

Zeg, en duurt het denk je nog lang voor we wat meer gaan zien van het nieuwe stationsgebied?

“Misschien líjkt het lang te duren. Maar als je zoals ik elke werkdag wel even in de bouwkuipen staat, dan kijk je je ogen uit. De bouw gaat met zo’n vaart! Er is in een paar maanden tijd onderwaterbeton gestort, stalen ankers zijn geplaatst en verdiepingen gebouwd. Op dit moment (september 2023) verbinden we de twee bouwkuipen. Nu wordt pas echt duidelijk wat voor een gigantische ruimte er is voor de fietsenkelder en de reizigerspassage. Het meeste werk gebeurt nu allemaal tot tien meter diep. Dus als je op de ‘begane grond’ staat, bedenk dan goed dat er onder de grond ook heel veel gebeurt.”

Groningen Spoorzone

Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Met de bouw van een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, busonderdoorgang en een nieuw busstation maken we het station klaar voor de toekomst. Naast toegangspoort tot de regio wordt het station een van de visitekaartjes van de stad.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers