Rails naar de race : Rails naar de race: Dienstregeling op het randje

De NS kan wel 12 treinen per uur willen, maar het is Johannes Lok die kijkt of dat ook in een dienstregeling past. “Dit is echt op het randje.”

Een special 

“Dit is het derde jaar dat de treinen naar de Formule 1 rijden, maar het blijft een special. ProRail heeft natuurlijk een standaard dienstregeling, maar op dit stukje tussen Amsterdam en Zandvoort gaat die een weekend lang helemaal op de schop. Als programmamanager bij de afdeling Capaciteitsmanagement buig ik me over alternatieve dienstregelingen.  

Het is de NS die graag heel veel treinen wil laten rijden. Maar wij bepalen uiteindelijk de dienstregeling. Meer dan 12 treinen laat het baanvak niet toe. Deze dienstregeling is dus echt op het randje. Maar het belang dat er heel veel treinen rijden is groot."

Even voorstellen

Wie? Johannes Lok

Functie? Programmamanager bij Capaciteitsmanagement, ProRail

Wat? De ruimte op het spoor verdelen voor reizigerstreinen en goederentreinen

Goederentrein rijdt om 

"Wij maken onze planning altijd een halfjaar vooruit. Dan kijken we of ergens een evenement of werkzaamheden plaatsvinden. Raakt dat het spoor, dan vragen wij aan de vervoerders wat hun wensen zijn en bieden een alternatief. Bijzonder bij de Formule 1 is dat het goederenvervoer niet direct geraakt wordt door het evenement, maar wel gevraagd is een andere route te rijden. Goederenvervoerders hadden het recht om nee te zeggen, maar gingen allemaal akkoord.

Ons werk gaat is vrij onzichtbaar. Maar dit is wel een groot nummer.”

Rails naar de race

Elf enthousiaste medewerkers van ProRail vertellen in de serie Rails naar de race over hun bijdrage voor duurzaam reizen naar de Dutch Grand Prix. Vijf van hen vertellen er ook in een eigen video over.