: Geen steen overgeslagen

Van de fietsenstalling tot de trap naar het perron en alles daartussenin, ProRail en NS werken nauw samen om jou een comfortabele stationsbeleving te geven. Maar hoe doen ze dat dan? Dat kunnen we het beste vragen aan de ProRailers en NS’ers zelf. In dit artikel uit de serie Stationsverhalen gaat het over samenwerken binnen het domein 'verbouw en nieuwbouw'. Erwin de Boer van ProRail en Renger Bruce van NS Stations werken nauw samen aan de verbouwing van Almere Centrum.

Overzicht op het station

“We hebben goed zicht op het project beneden”, vertelt Erwin de Boer, bouwmanager bij ProRail. Zijn NS Stations-collega Renger Bruce knikt instemmend. Beide mannen kijken vanaf het projectkantoor op de negende verdieping uit op station Almere Centrum. Renger Bruce is als Technisch Ontwikkelaar bij NS Stations betrokken bij de vernieuwing van Almere Centrum. "Ik ben het aanspreekpunt voor zowel interne als externe stakeholders die bij het bouwproject betrokken zijn. En ik behartig de belangen van NS Stations als eigenaar van het stationsgebouw."

Bij Almere Centrum werkt hij veel samen met Erwin de Boer. Die ziet er als bouwmanager op toe dat de bouw verloopt volgens de afspraken die gemaakt zijn tussen ProRail en de aannemer. Erwin: "Bij dit project waren er in de directe omgeving van het station ook veel werkzaamheden ter verfraaiing van het gebied. Dat brengt planmatige en logistieke uitdagingen met zich mee. Als bouwmanager lette ik erop dat ook deze belangen worden behartigd."

Samenwerken

Erwin en Renger hebben elkaar voor het eerst leren kennen bij het stationsproject Almere Centrum. Ze werken ondertussen alweer twee jaar samen. Erwin: “Renger en ik kennen elkaar ondertussen aardig goed. We vinden het ook allebei leuk om samen te werken.” Ze zijn het niet altijd met elkaar eens, maar dat komt doordat er soms verschillende belangen zijn. Bijvoorbeeld de overlast die ontstaat bij huurders. Op zulke momenten is het fijn dat de mannen weten wat ze aan elkaar hebben. “Als er iets is, praten we dat altijd uit”, vertelt Renger, “en daarna lachen we er weer om en is alles koek en ei.” Zowel Erwin als Renger geeft aan dat het een groot voordeel is om veel samen te werken: “We leren het andere bedrijf steeds beter kennen en ook elkaars verschillende belangen beter te begrijpen. Dat bevordert de samenwerking, en dus ook het resultaat voor de reiziger!” 

Weg met rare hoekjes 

“Station Almere Centrum opende in 1987. Dit station was toe aan een opknapbeurt”, vertelt Renger. Sociale veiligheid stond hoog op de lijst. “Om die te verbeteren hebben we alle rare hoekjes rechtgetrokken. Dat zorgt voor meer ruimte, overzicht en rust. Daarnaast is het verlichtingsniveau aangepast. Zowel in de stationshal als op het busstation.” 

Ook de liften zijn vernieuwd. “Dat was nog een hele uitdaging”, zegt Erwin, “want die leken op een soort betonnen bunkers.” De schacht eruit hijsen was geen optie. Daarvoor zat te veel in de weg. “Om ze af te breken hebben we kleine blokjes moeten afzagen”, legt Renger uit. “Nou ja, klein? Dat zijn betonblokken van zo’n 700 kilo!”, lacht Erwin. Al was het zeker niet om te lachen. “De liften weghalen duurde helaas langer dan gepland. Dat heeft voor de nodige overlast gezorgd bij de mensen die in het station waren.” Renger: “Als we nu kijken waarvoor we het hebben gedaan, dan zie je een grote verbetering. De liften zijn transparanter en de rode staalconstructie matcht goed met de rode kapconstructie van het station.” 

  • Erwin de Boer van ProRail en Renger Bruce van NS Stations werken nauw samen aan de verbouwing van Almere Centrum.
    Erwin de Boer van ProRail en Renger Bruce van NS Stations werken nauw samen aan de verbouwing van Almere Centrum.
  • Station Almere Centrum
    Station Almere Centrum
  • Station Almere Centrum
    Station Almere Centrum
  • Lift op station Almere Centrum
    Lift op station Almere Centrum
  • Stationsbord Almere Centrum
    Stationsbord Almere Centrum

Duivenparadijs Almere Centrum 

Het rode frame van station Almere Centrum springt in het oog. Zeker nu het opnieuw is geverfd. “De buizen zijn bij elkaar zeker dertig kilometer. Dat is heel veel. Wat er ook heel veel was, is duivenpoep. Duiven zie je overal rond dit station en die hebben er in de afgelopen jaren voor gezorgd dat de buizen niet rood, maar deels grijs werden.” En niet alleen de buizen, ook op andere plekken werd de aanwezigheid van duiven bevestigd: “Het spoordek ligt op moerbalken. Die balken zijn hol. Je voelt ‘m al aankomen… er zijn bigbags aan takjes en uitwerpselen van vogels weggehaald voordat we werkzaamheden bij die balken konden verrichtten. We zijn de persoon die het verwijderd heeft erg dankbaar.”

Alle stenen omgedraaid 

Het station is nog niet helemaal af. Aan de fietsenstalling wordt nog  gewerkt. Maar het station ziet er nu al heel anders uit dan aan het begin. Erwin: “Alles is op de schop gegaan, we hebben geen steen overgeslagen. Het is heel gaaf om te zien wat er ontstaat.” Daar is Renger het volledig mee eens. “Je ziet nu in de stationshal goed waar je het voor doet. De winkels, de ruimte, de liften, echt iets om trots op te zijn.” En als het af is? “Dan vieren we feest!”

Nieuw bouwen en verbouwen

Het hele jaar door wordt er gewerkt aan stations. Renoveren, onderhouden of een complete metamorfose. Nog niet zo lang geleden werd het totaal vernieuwde station Assen geopend. Net als station Delft Campus, Emmen Zuid en Driehuis. Het doel is overal hetzelfde: toegankelijke, comfortabele en veilige stations voor iedereen.

Meer informatie over stations

Terug naar alle series

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers