Druk op ‘brandweermensen’ van het spoor neemt toe
Nieuws
De Incidentenbestrijders van ProRail moeten de komende decennia veel vaker en sneller storingen en incidenten oplossen. Dit als gevolg van het rap toenemende treinverkeer. Dat betekent dat we meer mensen nodig hebben en dat we slimmer moeten gaan werken. Zo niet, dan neemt de hinder voor treinreizigers toe.
Aandacht voor Incidentenbestrijding (ICB)
Om daar aandacht voor te vragen stonden de Incidentenbestrijders van ProRail dinsdag 15 juni voor aanvang van een spoordebat op het Plein in Den Haag, pal naast de Tweede Kamer. Daar toonden zij verschillende facetten van hun werk, dat dus flink zal moeten veranderen de komende jaren.
Ans Rietstra, operationeel directeur van ProRail vindt het belangrijk om aandacht te vragen voor deze kant van ons werk. "Deze mensen werken al heel hard, onder soms zware omstandigheden. En dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. Het is aan ons om dat op te vangen, oog te houden voor het werkplezier van onze medewerkers en om te zorgen dat het treinverkeer in de toekomst niet gaat vastlopen bij kleinere incidenten."
Smart Monitoring Room
ProRail werkt daarom aan verschillende innovaties. Zo ontwikkelt de spoorbeheerder een zogenoemde Smart Monitoring Room. Dit is een professionele cameratoezichtruimte waar camerabeelden samenkomen van onder meer overwegen en stations die 24/7 worden bewaakt en gemonitord. Hiermee kan Incidentenbestrijding bijvoorbeeld bepalen of het nodig is om mensen naar een bepaalde plek te sturen om incidenten ter voorkomen. Ook is het daarmee mogelijk om incidenten of ongelukken sneller af te handelen.
Deze mensen werken al heel hard, onder soms zware omstandigheden. En dat zal de komende jaren alleen maar toenemen.
Snelle interventieteams
Doordat we steeds meer treinen laten rijden, worden de files op het spoor steeds langer als ergens een trein niet verder kan. Het afvoeren of weer op weg helpen van zo’n trein moet daarom sneller. Om die reden gaan we straks werken met snelle interventieteams in de buurt van drukke plekken en intensief cameratoezicht waarmee snel ingrijpen mogelijk is. Het eerste snelle interventieteam komt bij het traject Schiphol–Utrecht–Nijmegen, waar nu al heel veel treinen rijden.
Betere verspreiding van mensen
Een andere veelbelovende ontwikkeling is Optimale Inzet Buitendienst, het beter spreiden van medewerkers van Incidentenbestrijding over het land, zodat ze hun surveillances, inspecties en overwegcontroles efficiënter kunnen uitvoeren. Met slimme computerberekeningen (algoritmes) kunnen we onze mensen inzetten waar de grootste kans is op incidenten, op basis van gegevens over eerdere incidenten. Zo zijn de incidentenbestrijders sneller ter plaatse als het nodig is.
Lees verder bij
Meer nieuws
-
Riet Schroven verlaat ProRail
23 oktober 2024
-
ProRail legt verbeterd cao-eindbod neer
11 oktober 2024
-
Brief over plan prestatieverbetering naar Tweede Kamer
16 juli 2024