Druk op ‘brandweermensen’ van het spoor neemt toe

Nieuws

Gepubliceerd op 16 juni 2021

De Incidentenbestrijders van ProRail moeten de komende decennia veel vaker en sneller storingen en incidenten oplossen. Dit als gevolg van het rap toenemende treinverkeer. Dat betekent dat we meer mensen nodig hebben en dat we slimmer moeten gaan werken. Zo niet, dan neemt de hinder voor treinreizigers toe.

Aandacht voor Incidentenbestrijding (ICB)

Om daar aandacht voor te vragen stonden de Incidentenbestrijders van ProRail dinsdag 15 juni voor aanvang van een spoordebat op het Plein in Den Haag, pal naast de Tweede Kamer. Daar toonden zij verschillende facetten van hun werk, dat dus flink zal moeten veranderen de komende jaren.

Ans Rietstra, operationeel directeur van ProRail vindt het belangrijk om aandacht te vragen voor deze kant van ons werk. "Deze mensen werken al heel hard, onder soms zware omstandigheden. En dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. Het is aan ons om dat op te vangen, oog te houden voor het werkplezier van onze medewerkers en om te zorgen dat het treinverkeer in de toekomst niet gaat vastlopen bij kleinere incidenten."

Incidentenbestrijders van ProRail lieten op Het Plein in Den Haag zien wat hun werk inhoudt. Midden: staatssecretaris Stientje van Veldhoven, rechts naast haar operationeel directeur Ans Rietstra van ProRail
Incidentenbestrijders van ProRail lieten op Het Plein in Den Haag zien wat hun werk inhoudt

Smart Monitoring Room

ProRail werkt daarom aan verschillende innovaties. Zo ontwikkelt de spoorbeheerder een zogenoemde Smart Monitoring Room. Dit is een professionele cameratoezichtruimte waar camerabeelden samenkomen van onder meer overwegen en stations die 24/7 worden bewaakt en gemonitord. Hiermee kan Incidentenbestrijding bijvoorbeeld bepalen of het nodig is om mensen naar een bepaalde plek te sturen om incidenten ter voorkomen. Ook is het daarmee mogelijk om incidenten of ongelukken sneller af te handelen.

Deze mensen werken al heel hard, onder soms zware omstandigheden. En dat zal de komende jaren alleen maar toenemen.

Ans Rietstra COO bij ProRail

Snelle interventieteams

Doordat we steeds meer treinen laten rijden, worden de files op het spoor steeds langer als ergens een trein niet verder kan. Het afvoeren of weer op weg helpen van zo’n trein moet daarom sneller. Om die reden gaan we straks werken met snelle interventieteams in de buurt van drukke plekken en intensief cameratoezicht waarmee snel ingrijpen mogelijk is. Het eerste snelle interventieteam komt bij het traject Schiphol–Utrecht–Nijmegen, waar nu al heel veel treinen rijden.

Betere verspreiding van mensen

Een andere veelbelovende ontwikkeling is Optimale Inzet Buitendienst, het beter spreiden van medewerkers van Incidentenbestrijding over het land, zodat ze hun surveillances, inspecties en overwegcontroles efficiënter kunnen uitvoeren. Met slimme computerberekeningen (algoritmes) kunnen we onze mensen inzetten waar de grootste kans is op incidenten, op basis van gegevens over eerdere incidenten. Zo zijn de incidentenbestrijders sneller ter plaatse als het nodig is.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers