Feeling hot, hot, hot

Nieuws

2 augustus 2018

Het is weer warm vandaag. En dat blijft t nog wel even. Vandaag, morgen en de komende week tikt het kwik van de therometer met gemak de 25 graden.

Volgende week schiet de thermometer mogelijk door de 35 heen. Iedereen zoekt de verkoeling op. Dat is voor het spoor wat minder makkelijk. Dat ligt de hele dag te stralen in de volle zon. Zeker op een warme en onbewolkte dag kan een spoorstaaf opwarmen tot wel 70 graden. Ook rond het spoor lopen de temperaturen dan hoog op. En de techniek langs het spoor en het rijdend materieel krijgen het nodige te voorduren op tropische dagen. Dit kan er voor zorgen dat er meer incidenten zijn dan op een minder warme dag. ProRail en de vervoerders hebben extra maatregelen genomen om eventuele overlast te zoveel mogelijk te voorkomen.

Er op uit

Terwijl Nederland massaal de zon en het water opzoekt trekken de medewerkers van het spoor er massaal op uit. Met name op plekken waar we het spoor vernieuwd hebben en bij beweegbare bruggen doen wij extra inspecties. Deze extra inspecties noemen wij een hitteschouw.

Warm gelegd

Bij de aanleg en onderhoud van het spoor is zoveel mogelijk rekening gehouden met temperatuurswisselingen. Ballast (spoorgrind) en dwarsliggers vormen samen met de spoorstaven een stevig geheel. Bij een hitteschouw doen we met name bij stukken spoor die net vernieuwd zijn en beweegbare bruggen. Tijdens de inspectie kijkt een inspecteur naar verschillende onderdelen van het spoor, zoals de ‘compensatieinrichting’. Deze wordt gebruikt om het krimpen en uitzetten van het spoor op te vangen. Daarvoor is het goed om te weten dat het spoor ‘op temperatuur’ wordt gelegd. Dat betekent dat de spoorstaven 25 graden waren op het moment dat ze werden gelegd. De staaf is dan niet gekrompen of uitgezet, maar heeft dan zijn ‘ware’ formaat. Oftewel het ‘nulpunt’. Als het ijzer van het spoor opwarmt of afkoelt, zet het uit of krimpt het. Kou heeft geen grote gevolgen, maar hitte kan zelfs tot spoorspattingen leiden. Als er twee spoorstaven achter elkaar liggen en ze worden warm, ontstaat er grote druk op het laspunt. De staven duwen dan hard tegen elkaar aan, waardoor de hele staaf onder spanning komt te staan. Als die spanning te groot wordt, kan een spoorstaaf buigen. Dat noemen we een spoorspatting. Gelukkig is een spoorspatting relatief eenvoudig op te lossen. De staaf wordt, ’s nachts als er weinig treinverkeer is, gewoon weer teruggebogen.

Spoorlopers

Ook zijn wij extra alert op spoorlopers. Vakantiegangers, wandelaars, mensen die de hond uitlaten of kinderen die spelen langs het spoor. In de zomer en op warme dagen helaas een bekend fenomeen. Het klinkt heel onschuldig, maar machinisten schrikken zich rot en het levert ook nog eens flinke vertraging op voor het treinverkeer. En niet onbelangrijk: het is levensgevaarlijk! Onze incidentbestrijders houden extra surveillance om overlast zoveel mogelijk te voorkomen.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers