Kamerdebat Tarieven op het spoor

Nieuws

22 september 2015

Vanavond debatteert de Tweede Kamer over de tarieven op het spoor. Vervoerders betalen ProRail vergoeding om het spoor te mogen gebruiken. De tarieven zijn de afgelopen jaren gestegen. Niet alle vervoerders zijn het hier mee eens.

In 2012 heeft het kabinet Rutte I in het lenteakkoord een algehele tariefsverhoging van de gebruiksvergoeding opgenomen in de Rijksbegroting van circa 20%. Tegelijkertijd heeft ProRail wijzigingen in de systematiek van de gebruiksvergoeding doorgevoerd na eerder onderzoek van de ACM. Dit alles leidt tot een stijging van de gebruiksvergoeding in de periode 2014 – 2016 met gemiddeld 20%. Per vervoerder kan de tariefstijging echter verschillend uitpakken. Dit is namelijk afhankelijk van de mate waarin een vervoerder verschillende diensten afneemt. ProRail brengt alleen kosten in rekening die direct zijn terug te voeren op het gebruik van het spoor. Meer informatie over tarieven is op deze pagina te vinden.

Besluit ACM

De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), een samenwerkingsverband van de regionale spoorvervoerders is de enige partij geweest die een klacht over de gebruiksvergoeding heeft ingediend bij de ACM, naar aanleiding van bekendmaking van de nieuwe tarieven. Vervolgens heeft de ACM getoetst of ProRail zich aan de wet- en regelgeving heeft gehouden ten aanzien van de wijzigingen in de systematiek van de gebruiksvergoeding en of de tariefsverhoging conform de wettelijke eisen is verdeeld onder de vervoerders. Op 23 juli 2015 heeft de ACM haar besluit gepubliceerd. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), de belangenbehartiger van het goederenvervoer maakt bezwaar tegen dit besluit van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) welke ProRail moet uitvoeren. Het kort geding dat KNV heeft aangespannen tegen ACM dient binnenkort. ProRail is hierin geen directe partij en wordt dus niet gedaagd.

Informatievoorziening

Een goederenvervoerder heeft een verzoek ingediend bij ProRail om inzage te krijgen in alle informatie die te maken heeft met de verhoging van de gebruiksvergoeding in relatie tot de taakstelling door Kabinet Rutte I. Ook heeft de spoorwegonderneming een verzoek hiertoe ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu via een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB-verzoek). Via het ministerie zijn diverse documenten ter beschikking gesteld. ProRail vindt deze informatievertrekking vanuit het ministerie goed en volledig. Bovendien loopt er nu een gerechtelijke procedure tussen KNV en ACM. ProRail wacht deze procedure af. ProRail benadrukt dat de tot standkoming van de nieuwe methodiek voor het berekenen van de gebruiksvergoeding in overleg gaat met alle vervoerders.

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers