Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Elf dagen en nachten is er gewerkt aan de spoorbaan, overwegen en wissels tussen Zutphen en Hengelo. Een grootschalige operatie met een geslaagd eindresultaat. Woensdag 23 juni reden de treinen weer. Een terugblik in foto’s.
Over een traject van ruim 35 kilometer tussen Eefde en Ambt Delden werkten zo’n 250 medewerkers per dag met grote en kleine machines om de klus op het enkelsporige baanvak te klaren. Er zijn 17.500 nieuwe dwarsliggers, anderhalve kilometer nieuwe spoorstaaf en 35.000 ton aan spoorgrind verwerkt. Een klus van deze omvang is eens in de tientallen jaren noodzakelijk om het spoor in goede conditie te houden voor een veilige en betrouwbare treinrit.
Op het traject zijn in totaal vier wissels vernieuwd. Twee daarvan zijn hergebruikte wissels uit een ander spoorproject. Wel zo duurzaam. Ook 16 duizend van de 35 duizend ton spoorgrind is, nadat het op locatie werd gezeefd, weer teruggebracht. En er is maar anderhalve kilometer nieuwe spoorstaaf neergelegd. De rest hebben we hergebruikt.
Er is niet alleen spoor vernieuwd, maar ook verdwenen. Op het oude stationsemplacement van Markelo zijn 200 meter spoor en twee wissels verwijderd. Het extra passeerspoor was niet meer in gebruik en kon opgeruimd. De treinbeveiliging is op de nieuwe situatie aangepast.
Dit soort klussen vraagt veel van de mensen die er aan werken, maar ook van de omgeving.
In Markelo stonden machines die niet vaak in het spoor worden ingezet. Daar is over een lengte van 700 meter grond verbeterd door middel van kalkstabilisatie. Een methode die in de wegenbouw vaker wordt toegepast, maar in het spoor nog niet op zo’n grote schaal.
Bouwmanager Jordi Boer vertelt: “Nadat het oude spoorgrind verwijderd was en de grond op juiste hoogte was gebracht, is er een kalklaag aangebracht die tot 35 cm diepte met een frees vermengd is met de bestaande kleigrond. Door dit te doen krijg je een stevige ondergrond met een goede afwatering. Hierdoor ligt het spoor stabiel en gaan we zakkingen tegen.”
Jordi was veel op het werk buiten te vinden. “Er is gigantisch veel werk verzet in deze elf dagen. Dit soort klussen vraagt veel van de mensen die er aan werken, maar ook van de omgeving. Zeker in een rustig gebied zoals hier, waar je normaal alleen de vogeltjes hoort fluiten en er om het halfuur een trein langskomt. Nu werkten we op sommige plekken dag en nacht met grote machines.”
“Buiten zitten en slapen met het raam open met dit mooie weer was soms niet te doen. Dat is erg vervelend, maar we kunnen dit soort klussen helaas niet zonder hinder doen. Over het algemeen hebben mensen in het oosten van het land een nuchtere blik: wat moet, dat moet. Dat kreeg ik van een aantal omwonenden ook terug, dat is wel fijn. Gelukkig duurt het nog tientallen jaren voordat we terugkomen voor dit soort grootschalige werkzaamheden.”
10 februari 2023
12 juli 2022
4 februari 2022
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.