Make-over voor het spoor tussen Zutphen en Hengelo

Nieuws

Gepubliceerd op 24 juni 2021

Elf dagen en nachten is er gewerkt aan de spoorbaan, overwegen en wissels tussen Zutphen en Hengelo. Een grootschalige operatie met een geslaagd eindresultaat. Woensdag 23 juni reden de treinen weer. Een terugblik in foto’s.

Conditie op peil houden

Over een traject van ruim 35 kilometer tussen Eefde en Ambt Delden werkten zo’n 250 medewerkers per dag met grote en kleine machines om de klus op het enkelsporige baanvak te klaren. Er zijn 17.500 nieuwe dwarsliggers, anderhalve kilometer nieuwe spoorstaaf en 35.000 ton aan spoorgrind verwerkt. Een klus van deze omvang is eens in de tientallen jaren noodzakelijk om het spoor in goede conditie te houden voor een veilige en betrouwbare treinrit.

  • Vooraf namen we maatregelen om de levendbarende hagedis en de hazelworm te beschermen, zoals hier in Laren-Almen, met een faunascherm: in totaal is er op drie locaties 2500 meter scherm geplaatst
    Vooraf namen we maatregelen om de levendbarende hagedis en de hazelworm te beschermen, zoals hier in Laren-Almen, met een faunascherm: in totaal is er op drie locaties 2500 meter scherm geplaatst
  • Er zijn meerdere wissels vernieuwd, waaronder deze in Lochem: een zware jongen van 50 ton, gelegd met een 200-tons kraan
    Er zijn meerdere wissels vernieuwd, waaronder deze in Lochem: een zware jongen van 50 ton, gelegd met een 200-tons kraan
  • Met een blokkenklem leggen we vijf dwarsliggers tegelijk
    Met een blokkenklem leggen we vijf dwarsliggers tegelijk
  • De kettinghor tilt het spoor op en harkt met een grote ketting het spoorgrind onder het spoor vandaan en het oud grind wordt afgevoerd en vervangen door nieuwe, deels hergebruikte stenen
    De kettinghor tilt het spoor op en harkt met een grote ketting het spoorgrind onder het spoor vandaan en het oud grind wordt afgevoerd en vervangen door nieuwe, deels hergebruikte stenen
  • De kettinghor is voorzien van een vernevelingsinstallatie om stof tegen te gaan
    De kettinghor is voorzien van een vernevelingsinstallatie om stof tegen te gaan
  • De stopmachine brengt het spoor op de juiste ligging door het spoorgrind op te schudden
    De stopmachine brengt het spoor op de juiste ligging door het spoorgrind op te schudden
  • Een van de vernieuwde overwegen kreeg een rubberen bevloering, die onderhoudsvriendelijk is en minder slijtagegevoelig dan beton
    Een van de vernieuwde overwegen kreeg een rubberen bevloering, die onderhoudsvriendelijk is en minder slijtagegevoelig dan beton

Duurzaam

Op het traject zijn in totaal vier wissels vernieuwd. Twee daarvan zijn hergebruikte wissels uit een ander spoorproject. Wel zo duurzaam. Ook 16 duizend van de 35 duizend ton spoorgrind is, nadat het op locatie werd gezeefd, weer teruggebracht. En er is maar anderhalve kilometer nieuwe spoorstaaf neergelegd. De rest hebben we hergebruikt.

Er is niet alleen spoor vernieuwd, maar ook verdwenen. Op het oude stationsemplacement van Markelo zijn 200 meter spoor en twee wissels verwijderd. Het extra passeerspoor was niet meer in gebruik en kon opgeruimd. De treinbeveiliging is op de nieuwe situatie aangepast.

Dit soort klussen vraagt veel van de mensen die er aan werken, maar ook van de omgeving.

Jordi Boer bouwmanager bij ProRail

Grondverbetering

In Markelo stonden machines die niet vaak in het spoor worden ingezet. Daar is over een lengte van 700 meter grond verbeterd door middel van kalkstabilisatie. Een methode die in de wegenbouw vaker wordt toegepast, maar in het spoor nog niet op zo’n grote schaal.

Bouwmanager Jordi Boer vertelt: “Nadat het oude spoorgrind verwijderd was en de grond op juiste hoogte was gebracht, is er een kalklaag aangebracht die tot 35 cm diepte met een frees vermengd is met de bestaande kleigrond. Door dit te doen krijg je een stevige ondergrond met een goede afwatering. Hierdoor ligt het spoor stabiel en gaan we zakkingen tegen.”

  • Voor het krijgen van een stevige ondergrond en goede afwatering in Markelo is kalkstabilisatie toegepast: hier brengt een machine de kalk aan op de vooraf op hoogte gebrachte grond
    Voor het krijgen van een stevige ondergrond en goede afwatering in Markelo is kalkstabilisatie toegepast: hier brengt een machine de kalk aan op de vooraf op hoogte gebrachte grond
  • Deze machine freest het kalk door de bestaande kleigrond
    Deze machine freest het kalk door de bestaande kleigrond
  • Oud spoorgrind is, nadat het gezeefd is, weer hergebruikt als onderbaan voor het nieuwe spoor en  ligt dan bovenop de aangebrachte kalkstabilisatie
    Oud spoorgrind is, nadat het gezeefd is, weer hergebruikt als onderbaan voor het nieuwe spoor en ligt dan bovenop de aangebrachte kalkstabilisatie
  • Bouwmanager Jordi Boer op locatie
    Bouwmanager Jordi Boer op locatie

Gigaklus

Jordi was veel op het werk buiten te vinden. “Er is gigantisch veel werk verzet in deze elf dagen. Dit soort klussen vraagt veel van de mensen die er aan werken, maar ook van de omgeving. Zeker in een rustig gebied zoals hier, waar je normaal alleen de vogeltjes hoort fluiten en er om het halfuur een trein langskomt. Nu werkten we op sommige plekken dag en nacht met grote machines.”

“Buiten zitten en slapen met het raam open met dit mooie weer was soms niet te doen. Dat is erg vervelend, maar we kunnen dit soort klussen helaas niet zonder hinder doen. Over het algemeen hebben mensen in het oosten van het land een nuchtere blik: wat moet, dat moet. Dat kreeg ik van een aantal omwonenden ook terug, dat is wel fijn. Gelukkig duurt het nog tientallen jaren voordat we terugkomen voor dit soort grootschalige werkzaamheden.”

Meer over:

Meer nieuws

Stem op ProRail.nl

Onze website is genomineerd voor de felbegeerde titel Website van het Jaar. Help je ons aan deze mooie publieksprijs?

Breng hier je stem uit

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers