ProRail sluit onbewaakte overweg Santpoort-Zuid

Nieuws

26 november 2020

De volledig geasfalteerde ontsluitingsweg is opgeleverd en het laatste stukje hek staat op zijn plek. Op donderdag 26 november heeft ProRail de onbeveiligde overweg aan de Van Dalenlaan in Santpoort-Zuid gesloten. Daarmee is een einde gekomen aan een proces van vele jaren, waarmee de spoorbeheerder de veiligheid van dit stuk spoor flink wil verbeteren.

Ernstige ongevallen

De overweg aan de Van Dalenlaan in Santpoort-Zuid lag in een flauwe bocht in de spoorweg. Daardoor was er maar weinig tijd om een aankomende trein op tijd op te merken. “In de loop der jaren is deze overweg beveiligd met onder meer lichtsignalen een veerooster en hekken die onlangs nog voorzien zijn van elektromotoren. En sinds kort laten we treinen hier langzamer rijden”, zegt ProRail-regiodirecteur Harro Homan, “maar het bleek niet genoeg om ernstige ongevallen te kunnen voorkomen. Zo vond er twee jaar geleden nog een dodelijk ongeval plaats. Daarnaast hebben we ook bijna-aanrijdingen gehad, waar we alleen van horen na melding van machinisten of bewoners”, aldus Homan. Half september is er nog een aanrijding voorkomen door bewoners. 

  • Tussen de huizen door kwam je bij de onbewaakte overweg
    Tussen de huizen door kwam je bij de onbewaakte overweg
  • Zo zag de situatie in Santpoort-Zuid er tot vandaag uit
    Zo zag de situatie in Santpoort-Zuid er tot vandaag uit

Steeds meer wandelaars

Sinds het begin van de coronacrisis en met de nieuwe ontsluitingsweg afgelopen zomer zagen we dat steeds meer wandelaars de overweg gebruikten. Het werd daarom dringender om hem te sluiten. Maar eerst wilden we de ontsluitingsweg, die bestond uit zand en stenen, nog asfalteren. Zo moest er een goede weg komen te liggen zodat je echt niet meer van de overweg gebruik hoefde te maken om aan de andere kant van het spoor te komen. Het asfalteren duurde drie weken en was klaar op 25 november. Daarmee konden we de overweg eindelijk sluiten.

Onbeveiligde overwegen zijn niet meer van deze tijd.

Anne Zwiers directeur overwegen bij ProRail

Zo snel mogelijk opheffen 

De sluiting past in een aanpak van ProRail om in Nederland onbewaakte overwegen op te heffen en zo de veiligheid op en rond het spoor te verbeteren. In Nederland zijn honderden Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s). Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft ProRail opdracht gegeven om de 180 publiek toegankelijke NABO’s op het reizigersnet, zo snel mogelijk op te heffen, voor het einde van 2023. 

Samenwerking met veel partijen 

“Onbeveiligde overwegen zijn niet meer van deze tijd”, zegt Anne Zwiers, directeur Overwegen bij ProRail. “We werken met veel partijen samen om ze op te heffen: gemeenten, provincies, landeigenaren, terreinbeheerders, vervoerders en belangengroepen. We hebben tot nu toe 66 van deze 180 NABO’s aangepakt en de NABO aan de Van Dalenlaan in Santpoort-Zuid wordt nummer 67.”

Ook de zuidelijke overweg aanpakken

ProRail wil ook de zuidelijke overweg in Santpoort-Zuid zo snel mogelijk opheffen en verwacht dat in het voorjaar 2021 te kunnen doen, als de bedrijfsverplaatsing van boerderij Sinneveld heeft plaatsgevonden. “Dat is de volgende stap”, zegt regiodirecteur Homan. “Het is belangrijk dat die ook dichtgaat zodat we de veiligheid op dit stuk spoor nog meer kunnen verbeteren. We werken samen met de gemeente Velsen om dat in 2021 te laten lukken.” 

Meer over:

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers