Timelapse Gorinchem: inschuiven landhoofd in anderhalve minuut
Nieuws
Centimeter voor centimeter schoof begin september het voorgebouwde landhoofd op z’n plaats onder het spoorviaduct van de Betuweroute bij Gorinchem. Het precisiewerk door aannemers Strukton en Mammoet in opdracht van ProRail duurde veertien dagen, de samenvatting is nu te zien in een timelapse.
Voorgebouwd op locatie
De zogeheten V-constructie van het landhoofd, het steunpunt van het spoorviaduct op de oever, was voorgebouwd op locatie. Voor het inschuiven kon beginnen, moest de tijdelijke constructie onder het viaduct worden weggehaald. Deze tijdelijke ondersteuning werd aangebracht in het najaar van 2020.
Bij een reguliere inspectie bleek dat het spoorviaduct enkele millimeters was verplaatst door de slappe ondergrond in de regio Gorinchem. De verplaatsing leverde geen gevaar op en met de direct aangebrachte ondersteuningsconstructie kon het spoorgoederenvervoer gewoon doorgaan. Nu was het moment daar om het definitieve landhoofd aan te brengen.
Hergebruik grondpalen
Bouwmanager Etienne Fijnaut van ProRail is vanaf 2020 betrokken bij het project. Voor hem zat de uitdaging bij deze klus in het hergebruik van zeven grondpalen die onderdeel waren van de tijdelijk constructie. “Die palen gaan 20 meter diep de grond in. De paalkoppen moesten worden aangepast om goed aan te sluiten op het fundament van het nieuwe landhoofd. Dat betekende aardig wat las- en snijwerk en het aanbrengen van onder meer nieuwe paalkopringen.”
Tijd benutten
Het voorwerk, inschuiven en afwerken duurde 14 dagen. Daarvoor en daarna werd ook op en rond het spoor gewerkt. Etienne: “Omdat er in Duitsland twee weken op deze goederenroute werd gewerkt, werden de treinen toch al omgeleid. Daarom hebben we die periode benut om ook zoveel mogelijk ander werk uit te voeren, zodat we weer bij zijn met beheer en onderhoud.”
Er werd onder meer graffiti weggehaald, betonschade hersteld, kabelkokerplaten en oplegblokken vervangen, hemelwaterafvoer en kabelovergangen hersteld, voegovergangen en geluidsschermen gerepareerd en een bovenleidingportaal vervangen. Op de Betuweroute werden de TTI (tunneltechnische installaties) van de Giessenspoortunnel en de Sophiaspoortunnel onderhouden.
En er werd gemaaid, een toerit van de Sophiaspoortunnel is schoongemaakt, er zijn diverse bovenbouwvernieuwingswerken uitgevoerd en er is een grondonderzoek gedaan. Op emplacement Kijfhoek werd gewerkt aan een wissel en aan de brandblusvoorziening.
Meer nieuws
-
Onderdoorgang in Raalte krijgt steeds meer vorm
24 april 2025
-
Eerste auto's door nieuwe onderdoorgang Nunspeet
19 april 2025
-
Eerste trein over gloednieuwe spoorbrug bij Amsterdam Centraal
8 april 2025