Vernieuwing treinbeveiliging op stoom

ProRail vervangt de komende jaren de treinbeveiliging, één van de belangrijkste onderdelen van het spoor. Het systeem detecteert treinen en zet seinen, wissels en overwegen in de juiste stand. Zo kunnen treinen veilig van A naar B rijden.
Het was keihard werken, maar het installeren is klaar en treinen rijden weer.
Het was keihard werken, maar het installeren is klaar en treinen rijden weer.

 

Dit voorjaar zijn de baanvakken Hilversum – Blauwkapel, Baarn – Amersfoort en Baarn – Den Dolder aangepakt.  In juli is Eindhoven – Weert - Roermond succesvol in dienst gesteld. En voor de komende jaren staan Nijmegen – Venlo, Roermond – Sittard – Maastricht en Sittard – Heerlen op de rol. Als deze klussen zijn geklaard is op ruim 200 km spoor de apparatuur vernieuwd en weer klaar voor de komende decennia. Veel van deze apparatuur is ruim 50 jaar oud, en omdat de treinbeveiliging ervoor zorgt dat de treinen kunnen rijden, is het van belang deze apparatuur te vervangen vóórdat die vanwege veroudering storingen gaat opleveren. Bij storingen kiest het systeem namelijk voor veiligheid, en dat betekent: seinen op rood. En dan rijdt er geen trein meer voordat de storing is verholpen.

 

Water uit de kraan

Treinbeveiliging is vergelijkbaar met het water uit de kraan. Iedereen verwacht water als je een kraan opendraait, maar bijna niemand staat er bij stil wat daarvoor nodig is – waterleidingen onder de grond, pompen, waterzuivering... én dat het onderhoud vraagt om lekkages en vervuiling te voorkomen. Zo verwacht ook iedereen dat seinen gewoon werken, overwegen op tijd dicht gaan en wissels de treinen de goede kant op sturen. Maar ook daarvoor liggen er vele kilometers aan leidingen onder de grond, en zijn er schakelaars nodig. En ook díe moeten tijdig worden onderhouden en vervangen.

2019 en verder

Voor de jaren na 2019 wordt op dit moment hard gewerkt aan een landelijke planning; welke baanvakken zijn het dringendst toe aan vervanging en wat is de beste aanpak. Dat doen we samen met de planning voor de uitrol van het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS, zodat er straks één afgestemde planning ligt voor de vervanging van de treinbeveiliging voor de komende 10 à 15 jaar.

   

 

  
Gepubliceerd op