Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram, metro en op stations moet stoppen. ProRail steunt dit protest.

Lees meer

Programma : Onderzoek baanstabiliteit

Het aantal reizigers- en goederentreinen op het spoor groeit fors. In de toekomst verwachten we meer, snellere, langere en zwaardere treinen. Om deze groei mogelijk te maken, is een stabiele ondergrond van essentieel belang. ProRail is daarom gestart met een onderzoek naar de stabiliteit van onze spoordijken.

De tekst op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 23 januari 2024.
Startdatum
2022
Einddatum
nog niet bekend

Meer kennis nodig

Om aan te kunnen tonen dat we het groeiende treinverkeer aankunnen, is meer kennis nodig over de spoordijken: de verhoogde ondergrond onder het spoor. Daarnaast heeft de verandering van het klimaat invloed op de stevigheid van onze spoordijken en is circa 80 procent van de spoordijken meer dan 100 jaar oud.

In 2020 startte ProRail daarom met het Programma baanstabiliteit. De aanpak van dit landelijke onderzoek naar baanstabiliteit is tweeledig. Als eerste laat ProRail meer onderzoek doen naar de huidige kwaliteit van de spoordijken in Nederland. Dit onder de noemer Landelijke netwerkanalyse (LNA) baanstabiliteit. Daarnaast loopt in opdracht van ProRail het onderzoeksprogramma RESET. Hierbij kijken we naar het effect van intensievere belasting door treinen op onze spoordijken.

Huidige status in beeld

In de LNA wordt de status van de ongeveer 2600 kilometer aan spoordijken in Nederland onderzocht door vier ingenieursbureaus: Sweco, Arcadis, Witteveen + Bos en Royal HaskoningDHV. Dit onderzoek heeft drie fases. In de eerste fase kijken we naar de verwachte opbouw van de ondergrond en de kwaliteit van de spoordijken in Nederland. Dit doen we met behulp van openbare gegevens, zoals hoogtekaarten, geologische kaarten en de resultaten van boringen. Vervolgens berekenen we of de grond stevig genoeg is op basis van mogelijke scenario's die we bepalen.

In fase twee doen we nader onderzoek op de plekken waar verdere verfijning nodig is. We doen dit door middel van sonderingen en aanvullende analyses. Hierdoor brengen we de werkelijke sterkte van de ondergrond in beeld. In fase drie bepalen we welke mogelijke oplossingen het beste passen. Oplossingen zijn bijvoorbeeld plaatsen van damwanden, steunbermen of andere innovatieve oplossingen.

Bekijk: Video: het baanlichaam, toen, nu en in de toekomst

Het effect van intensiever treinverkeer

Naast de LNA loopt in opdracht van ProRail het onderzoeksprogramma: RESET (Research Embankments for Safe Expansion of Traintraffic). Dit onderzoek gaat ons leren wat de gevolgen zijn van meer en zwaarder treinverkeer op onze spoordijken en hoe we hier op kunnen inspelen. In dit onderzoek werkt de TU Delft samen met Deltares.

Deltares is gespecialiseerd in toegepast onderzoek op het gebied van water en grond. Het instituut helpt om de uitkomsten van het wetenschappelijk onderzoek van de TU Delft te vertalen naar praktische toepassingen.

Bekijk: Video: wetenschappelijk onderzoek spoordijken

Baanstabiliteit

Het aantal reizigers en goederen over het spoor groeit. In de toekomst verwachten we meer, snellere, langere en zwaardere treinen. Om deze groei mogelijk te maken, is een stabiele spoordijk van groot belang. Bij baanstabiliteit gaat het er over of de ondergrond van deze spoordijken stabiel genoeg is om het toenemende treinverkeer te dragen.

Lees er meer over Lees er meer over

Nieuws over dit onderwerp

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers