Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Het aantal reizigers- en goederentreinen op het spoor groeit fors. In de toekomst verwachten we meer, snellere en zwaardere treinen. Om deze groei mogelijk te maken, is een stabiele ondergrond van essentieel belang. In een veranderend klimaat is het onzeker of de ondergrond de groei op het spoor aankan.
80 procent van de spoordijken is gebouwd vóór 1920, met de kennis en kunde van toen. Maar door zwaarder, sneller en meer treinverkeer worden de spoordijken anders en zwaarder belast. Daarnaast heeft de verandering van het klimaat invloed op de stevigheid van onze spoordijken. Om te garanderen dat een groei van het treinverkeer in de toekomst mogelijk is, is meer kennis nodig over spoordijken.
Zo kunnen we beter bepalen waar we de komende jaren risico’s lopen en waar maatregelen nodig zijn. Alleen dan kunnen we de voorziene mobiliteitsgroei mogelijk maken op een klimaatbestendig spoor. Om deze kennis te vergaren, is ProRail een uitgebreid onderzoeksprogramma gestart. Hierbij richten we ons zowel op het in kaart brengen van de huidige situatie, als op het vergaren van kennis voor de toekomst. Dit doen we met verschillende samenwerkingspartners.
Sporen liggen grotendeels op spoordijken, de verhoogde ondergrond onder het spoor. Deze spoordijken worden ook wel baanlichamen genoemd. Bij baanstabiliteit gaat het over of deze ondergrond stabiel genoeg is om het treinverkeer te dragen.
We brengen in beeld wat de huidige status is van de ongeveer 2500 kilometer aan spoordijken. Hierbij kijken we naar de verwachte opbouw van de ondergrond en de kwaliteit van de spoordijken. Dit doen we met openbare gegevens, zoals hoogtekaarten, geologische kaarten en de resultaten van boringen.
Op basis hiervan berekenen we of de grond stevig genoeg is. Dit maken we inzichtelijk met een risicokaart. Hieraan werken we met vier ingenieursbureaus: Sweco, Arcadis, Witteveen + Bos en Royal HaskoningDHV.
Daarnaast loopt in opdracht van ProRail een onderzoeksprogramma: RESET (Research Embankments for Safe Expansion of Traintraffic). Dit onderzoek gaat ons leren wat de gevolgen zijn van meer en zwaarder treinverkeer en de klimaatverandering voor onze spoordijken, en hoe we daar op kunnen inspelen. In dit onderzoek werkt de TU Delft samen met Deltares.
Deltares is gespecialiseerd in toegepast onderzoek op het gebied van water en grond. Het instituut helpt om de uitkomsten van het wetenschappelijk onderzoek van de TU Delft te vertalen naar praktische toepassingen.
Veiligheid staat voor ProRail voorop. Het Nederlandse spoor wordt structureel in de gaten gehouden om de veiligheid te waarborgen. Nederland kent zeer strenge normen waaraan de spoorveiligheid moet voldoen. Controles daarop vinden voornamelijk plaats vanuit 'meettreinen'. Dit zijn treinen met speciale apparatuur die iedere dag in verschillende regio’s over het spoor rijden. Daarnaast zijn er inspecteurs die het spoor controleren en doen machinisten meldingen als ze veranderingen opmerken aan het spoor.
Bij verschillende projecten die ProRail nu uitvoert, kijken we naar de baanstabiliteit. Zo gaan we de spoorbaan tussen Deventer en de Nederland-Duitse grens bij Oldenzaal monitoren, omdat de IC Berlijn vanaf december 2023 met zwaardere locomotieven gaat rijden. Tussen Delft en Schiedam is ProRail een onderzoek gestart hoe de bodem verstevigd kan worden, met bijvoorbeeld damwanden, steunbermen of andere innovatieve oplossingen. Een steunberm is een grote hoeveelheid grond die aan de zijkant van de spoorbaan wordt aangebracht.
11 augustus 2022
11 november 2021
8 oktober 2021
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.