PHS Rijswijk - Rotterdam

Ieder jaar reizen steeds meer mensen met de trein. Die groei zet de komende jaren door en concentreert zich vooral op het woon-werkverkeer in de spits en op de drukke routes van en naar de grote steden. Zo ook tussen Den Haag en Rotterdam.
overzicht traject Den Haag - Rotterdam
overzicht traject Den Haag - Rotterdam

Meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam

Met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk – Rotterdam past ProRail het spoor zodanig aan dat op dit traject per richting acht intercity’s en zes sprinters kunnen rijden. Dan hoef je als reiziger niet meer op de klok te kijken, de volgende trein komt binnen een paar minuten voorrijden.

Aanpassingen

Tussen Rijswijk en Delft Campus (tot 15 december 2019 nog Delft Zuid) wordt het spoor verdubbeld van twee naar vier sporen. Tussen Delft Campus en Rotterdam is dat niet nodig. Door aanpassingen aan het beveiligingssysteem en de infra is het mogelijk een snelle en hoogwaardige verbinding te realiseren zonder extra sporen aan te leggen.

Rijswijk

In Rijswijk komt er een nieuwe spooronderdoorgang en wordt de bestaande overweg weggehaald. Dat is veiliger en zorgt voor een betere doorstroming.
De spoorbrug op de grens van Rijswijk en Delft maakt plaats voor een brug die geschikt is voor vier sporen. 

Delft

Station Delft is in 2015 al helemaal vernieuwd. De perrons en sporen liggen onder de grond. Daarnaast ligt een extra tunnelbuis klaar voor de twee nieuwe sporen.
Station Delft Campus wordt volledig vernieuwd en omgebouwd tot het eerste energieneutrale station van Nederland. Een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel zorgt voor een veilige vebinding tussen de west- en oostzijde van het station. 

Schiedam en Rotterdam Centraal

Op station Schiedam maken we twee extra sporen geschikt voor de frequentieverhoging. Deze sporen zijn komen te vervallen met de ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn. Door ze opnieuw in gebruik te nemen kunnen intercity’s in Schiedam blijven stoppen, en blijft de rechtstreekse verbinding tussen Schiedam en Amsterdam in stand.
Op Rotterdam Centraal passen we sporen en perrons aan zodat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken. Sporen 7 en 8 maken we geschikt voor het keren van intercity's.

Onderdeel van een programma

Het project is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) en valt onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het project wordt gefinancierd door het ministerie, met bijdragen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Rijswijk en Delft.

Planning

De aanpassingen tussen Rijswijk en Rotterdam voert ProRail vanaf medio 2019 tot eind 2024 uit.

Schade

Kijk hier voor meer informatie over dit onderwerp.

Spoorverbetering

Contact