Zwolle-Enschede : Verbeter­maatregelen treindienst

Een traject dat klaar is voor de toekomst én dat drie minuten tijdswinst tussen Zwolle en Enschede gaat opleveren. Dat is het doel het project Verbetermaatregelen Zwolle - Enschede. ProRail werkt samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provincie Overijssel en de gemeente Raalte aan dit project. Dura Vermeer voert deze werkzaamheden namens ProRail uit.

De tekst op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 9 februari 2024.
Locatie
Zwolle - Enschede
Startdatum
2020
Einddatum
2025

Verbetermaatregelen

Op de spoorlijn tussen Zwolle en Enschede zijn verbeteringen mogelijk voor de transferveiligheid , stiptheid en de snelheid van de treindienst. Zo moet de Intercity op enkele locaties sterk afremmen. Aanpassingen aan het spoor en de beveiliging kunnen ervoor zorgen dat deze trein meer op snelheid kan blijven rijden. De aanpassingen zorgen ervoor dat de Intercity tussen Zwolle en Enschede drie minuten sneller kan rijden. We maken werk met werk en zorgen voor een traject dat klaar is voor de toekomst. Dura Vermeer voert deze werkzaamheden namens ProRail uit.

Werkzaamheden Wierden

In Wierden krijgt de overweg aan de Hexelseweg een nieuwe STRAIL-bevloering met rubberen wegplaten tussen de sporen. Dit type bevloering zorgt voor minder trillingen wanneer treinen passeren. Ook vernieuwen we de treinbeveiliging en bouwen we de wisselverwarming om van gas naar elektrisch, wat een stuk duurzamer is. Verschillende wissels worden aangepast, zodat treinen sneller en soepeler kunnen aankomen en vertrekken. 

Werkzaamheden Zwolle-Nijverdal

Tussen Zwolle en Nijverdal voeren we verschillende soorten werkzaamheden uit op meerdere plekken. We vernieuwen de treinbeveiliging en we optimaliseren de treinbeveiliging door het verplaatsen van seinen en borden. Ook vernieuwen op verschillende plekken het spoor, ballast en dwarsliggers.

Nieuwe stationsomgeving Heino en Raalte

De stations van Heino en Raalte zijn te klein voor het toenemende aantal reizigers. De stations krijgen beide twee zijperrons en nieuw stationsmeubilair. Zo ontstaat meer ruimte voor de reizigers. Beide stations krijgen een uitbreiding van het P+R-terrein en het aantal fietsparkeerplekken neemt toe. Ook de gebieden rondom de stations krijgen een metamorfose.

Lees meer over de aanpassingen Lees meer over de aanpassingen

  • Station Heino, een impressie van bovenaf
    Station Heino, een impressie van bovenaf
  • Impressie van de nieuwe perronopgang in Heino
    Impressie van de nieuwe perronopgang in Heino
  • Station Raalte, een impressie van bovenaf
    Station Raalte, een impressie van bovenaf
  • Impressie van het nieuwe voorplein in Raalte
    Impressie van het nieuwe voorplein in Raalte

Bovenstaande impressies zijn gemaakt door Arcadis.

Overwegveiligheid

We verbeteren de overwegveiligheid van het traject. In Heino en Raalte komen de beide stationsoverpaden te vervallen. In Heino heffen we een WILO op. Een WILO is een zeldzaam type overweg waarbij het verkeer alleen met een knipperlicht wordt gewaarschuwd. En we heffen de laatste onbeveiligde overweg op het traject Zwolle-Enschede op.

Globale planning

Eind 2022 zijn de plannen voor de stations Heino en Raalte voorgelegd aan de omgeving. In 2023 is  het aanbestedingstraject van start gegaan. De  werkzaamheden in Wierden vinden in het najaar van 2024 plaats. De werkzaamheden tussen Zwolle en Nijverdal, waar ook de verbouwing van stations Heino en Raalte onder vallen, starten in 2025.

Foto: Jan Derk Remmers, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers