Anti Spaghetti-rails, Pro Strakker spoor

In Zwolle gaat tijdens de ’16-daagse’ het spoorsysteem rigoureus op de schop om de treinreis voor reizigers soepeler te laten verlopen en het aantal storingen te verminderen. Na het tweede bouwjournaal van zaterdag 3 juli over de ombouw van de treinbeveiliging nu in het derde bouwjournaal van maandag 9 juli aandacht voor de metamorfose op het spoor zelf.

Zwolle '16-daagse' Bouwjournaal 3 maandag 9 juli

Zwolle
Pier op werkbezoek

Een megaklus, de 16-daagse van Zwolle die als eerste stap moet worden gezien in het plan om het noorden beter bereikbaar te maken voor de Randstad v.v. (Spoorplan Noord-Nederland). Volgens Pier Eringa, president-directeur van ProRail is Zwolle het 2e Utrecht. Ruim 60.000 treinreizigers uit acht richtingen (Groningen, Leeuwarden, Emmen, Kampen, Lelystad, Amersfoort, Deventer en Enschede) stappen hier dagelijks uit of over en daarmee is Zwolle het tweede spoorknooppunt van Nederland.

Verbeterklus van grote getallen

De 16-daagse is een verbeterklus van grote getallen. Zo verwijdert ProRail 24 wissels en worden de sporen richting Deventer, Meppel en Enschede omgebouwd naar strakke rechte sporen zodat de treinen elkaar straks niet meer hinderen bij het in- en uitrijden van station Zwolle. 

1000-en Tonnen ballastgrind gaat in een speciale zeefmachine en meer dan 3000 ton ballastgrind wordt nieuw tussen de sporen gestort. De aannemer bevestigt de een na langste bovenleidingbalk van Nederland van 43 meter lengte boven de sporen en 3.500 nieuwe draden worden in dienst genomen waarvan 2.500 in het relaishuis en 1.000 nieuwe draden in de kasten buiten. In totaal komt er 155 kilometer nieuwe kabels in de grond en installeert de aannemer 25 nieuwe seinen. Naast vele soorten werktreinen (zoals een robeltrein, stopmachines, ballasttreinen etc.) zijn op het hoogtepunt 165 vakmensen gelijktijdig in dienst verdeeld over verschillende techniekvelden zoals sporen en wissels, bovenleiding, perrons, treinbeveiliging en seinen.

Gepubliceerd op