Spoorklus Zwolle volop in uitvoering

Station Zwolle is sinds vannacht buiten dienst. In zestien dagen tijd worden diverse spoorklussen tegelijkertijd uitgevoerd. Het is de eerste grote stap in Spoorplan Noord-Nederland. ProRail en aannemer Strukton Rail werken in Zwolle aan verbeteringen voor het treinverkeer en de reizigers.

De 'zestiendaagse' is de eerste grote stap in Spoorplan Noord-Nederland, waardoor de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toenemen en waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan. Om dat doel te bereiken moet er in 16 dagen wel het nodige gebeuren. Sporen en wissels aan de oostzijde van station Zwolle (bij de Blauwe brug) worden flink aangepakt. Zo verdwijnen 24 wissels en daar komen 5 nieuwe voor terug. Sporen worden 'ontvlochten' en strak naast elkaar gelegd. Daarmee heeft straks elke trein in de richting Leeuwarden, Groningen, Enschede en Deventer zijn eigen spoor. Dit leidt tot een betere punctualiteit van het treinverkeer, omdat de verschillende sporen elkaar niet meer beinvloeden. Meer treinen kunnen straks onafhankelijk van elkaar tegelijk vertrekken en binnenkomen op het station.

'Dradenboel'

De ontvlechting van de sporen is een hele opgave. Dat geldt ook voor de aanpassing van de bovenleiding en de (trein)beveiliging aan de nieuwe sporen situatie. Nieuw apparatuur wordt geïnstalleerd zoals seinen, relais en relaiskasten. Achter de schermen worden in totaal 3.500 nieuwe draden in werking gesteld en 11 relaiskasten vernieuwd. 155 Kilometer nieuwe kabels zijn nodig om het nieuwe beveiligingssysteem operationeel te krijgen. Een omvangrijke operatie die onder andere met specialisten van ingenieuwsbureau Movares planmatig en minutieus is voorbereid.

Extra perroncapaciteit

In de '16-daagse' zit ook de aanleg van extra perroncapaciteit: perron 4 (bij spoor 8, 9, 10) bouwt ProRail uit zodat na het werk de intercity van en naar Enschede kan rijden. Daarmee verbetert in een klap de verbinding Zwolle-Enschede. Vanaf 27 augustus rijdt de intercity door tot Zwolle (nu: Raalte).

Tijdens de '16-daagse' zijn op het hoogtepunt 150 vakmensen tegelijkertijd aan het werk en worden circa 4.500 diensten uitgevoerd. Het grootste deel van het werk is goed te volgen vanaf de monumentale 'Blauwe brug', een loopbrug over de sporen, vlakbij het station nabij de Deventerstraatweg / Hanzelaan. Deze brug is openbaar toegankelijk.

Gepubliceerd op