ProRail en NS : Wie doet wat?

Als spoorwegbeheerder werkt ProRail heel nauw samen met NS: veruit de grootste reizigersvervoerder die gebruikmaakt van ons netwerk.

Wat is van wie

De infrastructuur die je ziet, is van ons: spoor, bovenleiding, wissels, seinen … Maar ook de infrastructuur die je níet ziet is van ProRail: verkeersleidingssystemen, allerhande kabels onder de grond en ICT-systemen. Tunnels, onderdoorgangen en bruggen zijn meestal van ProRail, maar ook weleens van bijvoorbeeld overheden.

De geel-blauwe treinen die over het spoor rijden, die zijn van NS. Vroeger waren ProRail en NS trouwens één bedrijf -NV Nederlandse Spoorwegen- maar in 1995 werd besloten vervoer en beheer te splitsen.

Vervoerders

NS is onze grootste klant. Het heeft, op enkele uitzonderingen na, het alleenrecht om op het hoofdrailnet te rijden. Dat zijn de trajecten waarop Intercity’s rijden en die onderdeel zijn van ‘langeafstandsverbindingen’. Maar er zijn nog veel meer ondernemingen die personen, goederen en bouwmaterialen over het spoor vervoeren.

Lees meer over onze klanten Lees meer over onze klanten

Vertraging

NS en ProRail proberen natuurlijk altijd vertragingen te voorkomen: we willen dat al het treinverkeer gewoon volgens planning rijdt. We werken continu aan het voorkomen van storingen en bieden bij werkzaamheden een alternatief. ProRail kan een andere route zoeken, NS bepaalt of vervangend vervoer wordt aangeboden. Maar helaas kunnen we vertragingen niet altijd voorkomen.

Bij veel storingen is duidelijk ván wie iets is: een defecte trein is van NS, een defecte wissel is van ProRail. Maar staat ergens een defecte NS-trein stil, dan is het aan ProRails incidentenbestrijders om hem daar weg te slepen. En is een bovenleiding stuk, dan komt ProRail in actie maar is niet meteen vast te stellen hoe dat is gekomen. Stormschade? Stukgetrokken door de beschadigde pantograaf van een trein? Of was de bovenleiding niet sterk genoeg meer door slijtage? Wie ‘schuld’ heeft aan een storing, is dus niet zwart/wit. Storingen oplossen is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Storing verholpen

Áls er wat gebeurt, lossen we dat natuurlijk zo snel mogelijk op. Maar ook nadat een bovenleiding is gerepareerd of een trein weggesleept, kunnen reizigers nog de dupe zijn van een inmiddels verholpen storing. Op drukke trajecten heeft één defect binnen de kortste keren gevolgen voor andere treinen. En als dat maar lang genoeg duurt valt er zoveel treinverkeer uit, en staat personeel op verkeerde plekken, dat de impact nog urenlang merkbaar is. Kortom: storing verholpen, probleem niet opgelost.

ProRail, NS en stations

ProRail en NS dragen samen zorg voor de stations in Nederland. Grofweg komt het er op neer dat ProRail ze bouwt en NS Stations in opdracht van ProRail het dagelijks onderhoud doet: de dagelijkse schoonmaak bijvoorbeeld, maar ook registreren en verhelpen van storingen. Maar er zijn heel veel uitzonderingen.

Lees meer over stations Lees meer over stations

Waar kan ik mijn beklag doen?

Het is gigantisch balen als je op een overvol perron of in een stilstaande trein staat. ProRail en NS doen altijd ons best je goed te informeren over je reis. De jongste informatie over storingen en werkzaamheden vind je in de reisplanner. Op onze website lees je meer over treinvrije periodes en vervangend vervoer.

Heb je een vraag, een klacht, compliment of opmerking, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen. ProRails afdeling Publieksvoorlichting zit voor je klaar en ons webcareteam reageert via social media. We kunnen problemen helaas niet altijd direct voor je oplossen. Veel informatie en uitleg over verstoringen kun je kun je ook op onze website vinden.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers