Storingen op het spoor : Spoorstaafbreuk

Het spoor bestaat – onder meer – uit stalen staven: spoorstaven. Dat is waar de wielen van treinen overheen rijden. Deze spoorstaven kunnen stuk gaan en als de spoorstaaf volledig door midden breekt, dan noemen we dat een spoorstaafbreuk. Dat kan ook voorkomen in wissels en in ES- of lijmlassen.

De tekst op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 13 maart 2024.

Ontstaan van een breuk

Een breuk kan ontstaan door het roesten van het staal, door problemen met de ligging of omdat er door gebruik slijtage en scheurtjes in de spoorstaaf zijn ontstaan. Als we een melding krijgen van een mogelijke spoorstaafbreuk dan voeren onze onderhoudsaannemers een inspectie uit. Er wordt gekeken hoe gevaarlijk de breuk is. Machinisten van de treinen die over dat traject rijden worden alvast geïnformeerd door de verkeersleiding.

Uit de inspectie kan blijken dat de breuk risicovol is en dat treinen er niet meer overheen mogen rijden. Het is dan niet veilig meer. Bij een lager risico is het mogelijk om met een lagere snelheid over de breuk te blijven rijden. Dat noemen we een tijdelijke snelheidsbeperking. Over het algemeen wordt een breuk dan in de nacht na ontdekking al gerepareerd, zodat treinen de volgende dag weer volgens dienstregeling kunnen rijden.

Bekijk: Animatie: een storing door een spoorstaafbreuk

Bruggen en overwegen

Maar niet op alle plekken kunnen we een reparatie snel uitvoeren. Bij spoorstaafbreuken op bruggen en in overwegen kan het langer duren. Dat heeft te maken de manier waarop de spoorstaaf ligt: er is vaak sprake van een ‘ingegoten spoor’. Het is dus geplaatst in een goot in een betonplaat. Het loshalen, terugplaatsen en – vooral – het opnieuw ingieten van de spoorstaaf duurt langer dan bij een gewone spoorstaaf. De ingieting moet daarna namelijk uitharden, zodat de spoorstaaf weer goed vast zit in de overweg of op de brug.

Meten uit voorzorg

ProRail laat meettreinen rijden over het spoor. Die kunnen beginnende scheuren (die we spoorstaafdefecten noemen) in de spoorstaaf detecteren. Deze scheurtjes kunnen dan gerepareerd worden, zodat het geen spoorstaafbreuken worden. Er worden ook metingen met de hand en visuele inspecties uitgevoerd om deze beginnende scheuren op tijd te vinden en te herstellen. Door goed onderhoud, regelmatig meten met de meettrein en het uitvoeren van handmetingen en visuele inspecties beheerst ProRail het risico op spoorstaafbreuken.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers