
Vervoerders : Vergroten van capaciteit
Soms is de capaciteit van het spoor onvoldoende om aan de vraag van vervoerders te kunnen beantwoorden. Dat komt omdat de capaciteit van het spoor nu eenmaal beperkt is. Ook kan het zo zijn dat bijvoorbeeld de toegestane geluidsnormen dreigen te worden overschreden. Of omdat de veiligheid in het geding komt.
Overbelastverklaring
Als een bepaald deel van het spoor overbelast dreigt te raken, stelt ProRail een zogenoemde overbelastverklaring op. Die verklaring stellen we op als tijdens de jaarlijkse capaciteitsverdeling blijkt dat het onmogelijk is om alle capaciteitsaanvragen te honoreren.
Ook tijdens het ontwerp van toekomstige dienstregelingen of bij toetsing of monitoring van de milieubelasting, kan blijken dat de infrastructuur overbelast wordt.
Knelpunten
- Knelpunten in 2028
- Knelpunten in 2027
- Knelpunten in 2026
- Knelpunten in 2025
- Knelpunten in 2024
- Knelpunten in 2023
- Knelpunten in 2022
- Knelpunten in 2021
- Knelpunten in 2020
- Knelpunten in 2019
- Knelpunten in 2018
- Knelpunten in 2017
- Knelpunten in 2016
- Knelpunten in 2015
- Knelpunten in 2014
- Knelpunten in 2013
- Knelpunten 2012 en daarvoor
Capaciteitsanalyse
Binnen zes maanden na een overbelastingverklaring doet ProRail nader onderzoek naar de capaciteit van de overbelaste infrastructuur. De resultaten worden vastgelegd in een capaciteitsanalyse.
Capaciteitsvergrotingsplan
Na de capaciteitsanalyse doen we onderzoek naar de mogelijkheden om de capaciteit van de bewuste infrastructuur te vergroten. We kijken daarbij niet alleen naar conventionele mogelijkheden om de capaciteit te vergroten.
Ook innovatieve oplossingen, zoals rerouting, retiming van dienstregelingspaden, fysieke uitbreidingen van infrastructuur, of een ander gebruik van de infrastructuur worden onderzocht. Op basis van een kosten-batenanalyse adviseren wij de meest kosteneffectieve oplossing.