Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Waarom moet je soms wel drie keer overstappen als je met de trein naar Praag wil? Of met je koffertje in de metro voor je doorreis door Parijs? Dat kan beter, vindt ook Jeroen Wesdorp, programmamanager bij ProRail.
Daarom kijkt Jeroen hoe we in heel Europa beter kunnen samenwerken voor de beste treinreis. “Voor reizen onder de 700 kilometer moet het logisch zijn te kiezen voor de trein in plaats van het vliegtuig.” En om die concurrentie aan te gaan, moet de treinreis snel, comfortabel en goedkoop zijn en met zo min mogelijk overstappen.
Van Amsterdam naar Londen is een makkie. Je boekt een directe reis, werkt een paar uur in de trein en stapt uit in hartje Londen. Maar dat geldt nog lang niet voor alle grote Europese steden. Voor Barcelona moet je zelfs je best doen en via verschillende aanbieders boeken. Om écht aantrekkelijker te zijn dan het vliegtuig, moeten we dat soort drempels aanpakken. Makkelijk je ticket boeken, betere reisinformatie en treinen die vaker, sneller en volgens de beste route rijden. Dat kan door betere samenwerking tussen verschillende landen en reisroutes slimmer in te plannen.
Jeroen Wesdorp werkt mee aan een initiatief dat zich daar met succes hard voor maakt: Eurolink. Dit internationale samenwerkingsverband tussen ProRail en infrabeheerders uit heel Europa werkt met een andere volgorde van inplannen: eerst de Europese lijnen, dan de rest.
“Waar landen eerst hun eigen landelijke dienstregeling maakten en vervolgens die lijnen bij de grens ‘aan elkaar plakten’, krijgen de langere internationale treinen nu voorrang bij het inplannen. Dat blijkt te werken, want zo ontstaat er opeens ruimte voor meer en snellere treinen dan gedacht. En het spoor hoeft daar niet eens voor te worden aangepast.”
Voor reizen onder de 700 kilometer moet het logisch zijn te kiezen voor de trein in plaats van het vliegtuig.
De Eurostar naar Londen is qua reistijd al minstens net zo aantrekkelijk als het vliegtuig. En wordt steeds aantrekkelijker legt Jeroen uit: "In 2019 duurde de reis nog vier uur en 40 minuten met een overstap in Brussel. Nu duurt de directe reis al een half uur minder. Als we het spoor écht optimaal gebruiken, snoepen we zelfs daar nog 20 minuten vanaf. Dan is de trein al veel sneller dan het vliegtuig.”
Directere lijnen en kortere reistijd. Het kan alleen als je eerst dit soort verbindingen inplant en daarbovenop de nationale, regionale en goederentreinen. Daar valt de komende vijf jaar nog veel winst te behalen, volgens Jeroen. ”Voor Nederland werken we aan betere verbindingen met Berlijn, Frankfurt, Brussel, Parijs, Barcelona, Londen en Kopenhagen.” Zo komen we steeds dichterbij één dienstregeling voor heel Europa: van Stockholm tot Sevilla en van Glasgow tot Košice.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.