Stationsverhalen : Samenwerken voor fietsende reizigers

Van de fietsenstalling tot de trap naar het perron en alles daartussenin, ProRail en NS werken nauw samen om jou een comfortabele stationsbeleving te geven. Maar wie doet nou eigenlijk wat? Dat kunnen we het beste vragen aan onze collega's van ProRail en NS. In dit artikel uit de serie Stationsverhalen gaat het over samenwerken binnen het domein fietsen. Daaraan werken Marieke Zwaneveld van ProRail en Pol Ramos van NS allebei.

Veertig jaar hart voor het spoor 

Projectcoördinator Marieke Zwaneveld werkt inmiddels al meer dan 40 jaar voor het spoor, waarvan 28 jaar bij NS. “In 2009 kwam ik in dienst bij ProRail en sinds 2010 ben ik betrokken bij de fietsen.” Ze werkt aan veel projecten, waaronder de bouw van nieuwe fietsenstallingen. Ook Pol Ramos is betrokken bij de bouw van nieuwe fietsenstallingen. “Ik ben districtsmanager bij NS Services, en ben verantwoordelijk voor de dagelijkse operatie en exploitatie van de fietsenstalling en -services.”

650.000 fietsers per dag 

In zijn functie heeft Pol regelmatig contact met ProRail, want beide bedrijven houden zich bezig met het domein fietsen. Dat is een belangrijk onderwerp, want de helft van alle treinreizigers komt met de fiets naar het station. Dat zijn er bijna 650.000 per dag. ProRail werkt daarom samen met NS en gemeenten om op een slimme manier meer ruimte te maken voor de fietsen. Bijvoorbeeld door meer fietsenstallingen te maken en bestaande stallingen beter te benutten.

Arnhem Centraal

De fietsenstalling bij Arnhem is in 2021 flink onder handen genomen. Er zijn nieuwe fietsrekken geplaatst, de looproutes verbreed en de  bewegwijzering is vernieuwd. De nieuwe rekken zijn breder, duurzamer en makkelijker te onderhouden. Daarnaast zijn er plekken gekomen voor fietsen die licht afwijken. Dat kan komen door een krat of kinderzitje. Bakfietsen en andere fietsen die niet in een rek passen, hebben eigen plekken aan het begin van de stalling.

Rolverdeling 

Dat laatste was het geval bij Arnhem Centraal. Daar was groot onderhoud aan de fietsenrekken nodig. In 2021 werd dat vernieuwd en zowel Marieke als Pol hebben hieraan meegewerkt. Pol: “ProRail heeft contact gezocht met NS, toen bleek dat de rekken vervangen moesten worden. We hebben toen gekeken naar hoe we het breder konden trekken om een zo optimaal mogelijke stalling te maken.” Marieke vertelt: “Ik ben van het begin af aan betrokken geweest bij dit project. De eerste stap was een leverancier voor de rekken en een aannemer die zorgt voor de plaatsing. Arnhem zou rekken krijgen uit het nieuwe raamcontract van ProRail.” 

Pol: “Als de rolverdeling en planning duidelijk zijn, denk ik na over de impact voor de reiziger. In Arnhem moesten we tijdelijk een deel van de stalling afsluiten. Ik zorg dan dat de reiziger er zo min mogelijk last van heeft.” 

Communicatie is de sleutel 

Terwijl Pol voor de fietsenstallingen en de reizigers zorgt, is Marieke bezig met de communicatie, met name richting leveranciers. “Afspraken maken over wie met wie communiceert is heel belangrijk. ProRail is de opdrachtgever. De aannemer en de uitvoerder communiceren met ons en wij met hen. NS-medewerkers communiceren met NS, bijvoorbeeld naar Pol, en die zorgt ervoor dat het bij ons terecht komt.” Pol sluit zich aan bij Marieke. “Ik ben aanspreekpunt voor NS, Marieke is aanspreekpunt van de (onder)aannemer. Daar maken we afspraken over. Als iedereen door elkaar en met elkaar gaat communiceren, komt er ruis op de lijn.”

Pol en Marieke zijn allebei enthousiast over Arnhem. Het project is geslaagd en het is mooi geworden. “Marieke en ik werken niet veel samen, want lang niet alle projecten waar zij zich mee bezig houdt vallen in mijn regio”, zegt Pol. “Ede-Wageningen staat nu op de planning, dus misschien komen we elkaar daar weer tegen!” 

Fietsparkeren bij stations

Op de fiets naar het station. Veel treinreizigers doen het al en dat aantal groeit. Wij vinden het belangrijk dat reizigers hun fiets goed kwijt kunnen op het station. En ze ook weer makkelijk terug kunnen vinden. ProRail werkt nauw samen met NS en gemeenten om op een slimme manier meer ruimte te maken voor de fiets.

Lees er meer over

Terug naar alle series

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers