: Een tweede leven

“Kijk, daar komt weer een wisseldeel. Het is bijzonder om te beseffen dat deze onderdelen eerst in Eindhoven lagen en nu hier in het Amsterdamse”, zegt Rogé Verboom, bouwmanager bij ProRail, terwijl een dieplader zijn weg zoekt op het bouwterrein van de Westhaven. Afgelopen weekend plaatste aannemer Dura Vermeer daar in opdracht van ProRail vier wissels die eerder in Eindhoven lagen. Dit alles om minder afval te produceren en materiaal circulair te gebruiken.

Steeds duurzamer

Het doel van ProRail is om in 2040 het milieu niet meer te belasten met onze materialen. We zijn dus op zoek naar manieren om oude onderdelen van het spoor te hergebruiken en zoeken duurzame alternatieven voor milieubelastende materialen. Wissels met betonnen dwarsliggers kunnen bijvoorbeeld heel goed worden opgeknapt en op een rustiger stuk spoor hergebruikt, zoals hier in Amsterdam.

Voor Dura Vermeer is het ook belangrijk zijn uitstoot en milieu-impact te beperken, vertelt Marco Kool, projectmanager bij die aannemer. “Neem deze wissels. In Eindhoven moesten ze worden vervangen. Maar met een beetje onderhoud konden ze geschikt gemaakt worden voor een plek op dit rangeerterrein in het havengebied van Amsterdam. Wij namen het initiatief hiervoor en het is mooi dat we dat samen met ProRail kunnen realiseren. We hebben deze wissels als het ware een tweede leven gegeven.”

Rogé Verboom en Marco Kool in de Amsterdamse Westhaven
Rogé Verboom en Marco Kool in de Amsterdamse Westhaven

Het mes snijdt aan twee kanten

Vaak zijn wissels, of delen ervan, heel goed te hergebruiken. Rogé Verboom: “Wissels die bijvoorbeeld eerst druk bereden zijn, kunnen na wat onderhoud nog jaren mee op een rustiger plek op het spoor. Maar het blijft wel maatwerk.”

Marco vult aan: “Nu met de hoge grondstofprijzen is het nog belangrijker om goed te kijken welke spullen je al hebt zodat je minder nieuw hoeft aan te schaffen. Zo snijdt het mes aan twee kanten; we belasten én het milieu én de portemonnee van de belastingbetaler minder.”

We hebben deze wissels als het ware een tweede leven gegeven.

Marco Kool projectmanager bij Dura Vermeer

Nieuwe normaal

Na deze wissels staat de volgende klus al op de planning: komend najaar worden nog twee wissels uit Eindhoven naar Amsterdam gebracht. Dit keer voor opstelterrein Watergraafsmeer. “En dat zal zeker niet de laatste plek zijn”, schat Rogé in. “Dit moet uiteindelijk het nieuwe normaal worden. We vinden steeds meer manieren om op een duurzame manier om te gaan met spoor, dwarsliggers, ballastgrind, noem maar op. Het is echt een spannende tijd wat dat betreft.”

Intussen zijn de wisseldelen door een kraan op hun plaats gelegd, hun nieuwe thuis voor de komende jaren.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers