180 jaar spoor: De treinramp bij Harmelen

Nieuws

19 december 2019

Het is een pikzwarte dag uit de geschiedenis van het spoor. Op de mistige ochtend van 8 januari 1962 botsten twee treinen bij Harmelen op elkaar. Hierbij vielen 93 doden en 52 gewonden, waarmee het de grootste treinramp uit de geschiedenis van de spoorwegen in Nederland is. In deze nieuwe, emotionele aflevering van de serie '180 jaar spoor: de historie' blikken we met twee bijzondere mensen terug op deze nationale ramp.

Update | 10-01-2022

Naar aanleiding van een oproep door de Telegraaf op Twitter, eind december 2021, is het gelukt om André Smeding - de geinterviewde in onderstaande video - in contact te brengen met het meisje dat hij 60 jaar geleden heeft gered. Dit is Conny te Grotenhuis uit Heenvliet. In het artikel 'Emotioneel weerzien bij herdenking treinramp: Hij redde haar uit de coupé' lees je meer over het weerzien.

Regiodirecteur Harro Homan was 8 januari jl. aanwezig bij de indrukwekkende herdenking. In het Spoorwegmuseum kun je van januari tot en met oktober 2022 de tentoonstelling 'Treinramp Harmelen' bekijken.

Foto: André Smeding in het Spoorwegmuseum (Telegraaf)

Bekijk: De treinramp bij Harmelen. Aflevering 4 van '180 jaar spoor: de historie'

Bericht | 19-12-2019

In de video vertelt overlevende André Smeding (77 jaar) over de treinramp. "De trein bleef in Utrecht staan. We zeiden tegen elkaar: 'Hee wat is er aan de hand?'. Kort na Utrecht was er een gigantische klap. Alles vloog door de lucht heen. Voor ons was alles weg en we zaten helemaal bovenop de trein vanuit Rotterdam."

93 dodelijke slachtoffers

De treinramp heeft een enorme impact gehad. 93 mensen verloren het leven. Waaronder de vader van Robert Tiggelman, toen 9 jaar: "Ik herinner me dat mijn moeder wel merkte dat er iets niet klopte. Een combinatie van het telefoontje dat mijn vader niet op werk was verschenen en de mededeling op het nieuwsbericht dat er een treinongeluk was gebeurd." Hij vertelt verder: "Het was heel erg mistig die ochtend. Er is een sein niet gezien, het is een menselijke fout geweest."

Treinbeveiliging

Na de treinramp is besloten dat het veiligheidssysteem dat dergelijke ongevallen moet voorkomen, versneld ingevoerd moest worden. Dit treinbeveiligingssysteem is de automatische treinbeïnvloeding, ofwel ATB/ATB Eerste Generatie. ATB is een systeem dat maximumsnelheden bewaakt en een trein tot stilstand brengt als de machinist niet tijdig remt. 

Tienjarig meisje vinden

André Smeding vertelt in de video dat hij graag het meisje dat hij destijds gered heeft, nog eens wil ontmoeten. We hopen het meisje, dat toen een jaar of tien/twaalf was, voor hem te kunnen vinden en gaan op zoek.

Heb jij een tip om hen te herenigen? Stuur dan alsjeblieft een e-mail naar content@prorail.nl.

Serie 180 jaar spoor

In 2019 bestaan de spoorwegen in Nederland 180 jaar. Daarom vertellen we in een zesdelige videoserie '180 jaar spoor: de historie' over een aantal belangrijke momenten uit de spoorgeschiedenis. En kijken we hoe deze gebeurtenissen het spoor van nu hebben veranderd. De videoserie is te bekijken op het YouTube-kanaal van ProRail.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers