Beheerplan voor 2020-2021 naar de Tweede Kamer

Nieuws

20 december 2019

Meer capaciteit op het spoor realiseren, duurzaam investeren in spoor- en stationsprojecten en mogelijk maken dat vervoerders met langere en zwaardere treinen kunnen rijden. Dit is een greep uit de plannen van ProRail voor 2020-2021: noodzakelijk voor de bereikbaarheid van Nederland, voor de economie en voor het klimaat.

Meer is te lezen in ons beheerplan 2020 – 2021, dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Meer capaciteit

Om de groei op het spoor mogelijk te maken, moet er meer capaciteit op het spoor komen, naar verwachting al in 2030. Waar mogelijk passen we de infrastructuur aan en laten we vervoerders de beschikbare capaciteit op het spoor slimmer en beter benutten. In een studie is met name op de drukke trajecten gekeken naar mogelijke inzet van extra of andere treinen. We zetten ook innovaties in om kwaliteitsverbetering van het spoor mogelijk te maken en waar nodig de verbetering van baanstabiliteit en van tractie- en energievoorziening mogelijk te maken.

Meer mobiliteit 

ProRail heeft samen met vervoerders een logistiek model voor de middellange termijn ontwikkeld. Hierin brengen we de logistieke ontwikkeling van twee tot tien jaar vooruit in kaart. We kijken bijvoorbeeld of we meer, langere of nieuwe treinen in de dienstregeling kunnen toevoegen en of daarvoor aanpassingen aan de infrastructuur nodig zijn. Zo zoeken we naar concrete oplossingen om steeds meer reizigers te kunnen vervoeren. 

Goederenvervoer

We maken mogelijk dat 740 meter lange goederentreinen kunnen gaan rijden en we verbeteren de betrouwbaarheid van de storingsgevoelige Havenspoorlijn. We pakken de problemen met omgevingsveiligheid en milieu op emplacementen aan, zoals de blusvoorziening op emplacement Waalhaven Zuid. Doordat deze nu niet voldoet aan de eisen, ligt het rangeren van goederenwagons met gevaarlijke stoffen daar tijdelijk stil.

Internationaal treinverkeer

We vinden het belangrijk dat de trein een alternatief wordt voor internationaal vlieg- en autoverkeer en willen in 2025 twee miljoen reizigers per jaar extra voor de internationale trein laten kiezen. Samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, KLM, Schiphol, ProRail en NS kiezen we voor Londen, Parijs, Brussel, Düsseldorf, Frankfurt en Berlijn om ons op te concentreren. 

Betrouwbare mobiliteit

In 2020 ronden we de omzetting van de reguliere onderhoudscontracten naar prestatiegericht onderhoud (PGO) af. In PGO-contracten zijn aannemers zelf verantwoordelijk voor het op orde houden van het spoor volgens de eisen van ProRail. De prestaties in PGO-gebieden zijn beter. Optimalisaties, verbeteringen en innovaties van de aannemers leiden tot prestatieverbetering. 

Duurzaam spoor

We willen onze bouwplaatsen emissievrij maken. In ons project rond Hilversum gaan we met de aannemer op zoek naar mogelijkheden om de bouwplaats emissievrij te maken van zowel CO2 als stikstof. Wat energieverbruik betreft, is onze ambitie om in 2030 evenveel elektriciteit op te wekken als we verbruiken. In Limburg starten we een proef met zonnepanelen op geluidschermen. We willen meer gerecyclede materialen inkopen en ervoor zorgen dat de CO₂-uitstoot voor de productie van de materialen die we gebruiken zo laag mogelijk is. 

Meer weten? 

Natuurlijk staat er nog veel meer op ons programma. We investeren in stations en verbeteren de overwegveiligheid. Voor reizigers en vervoerders bereiden we verbeteringen voor zoals extra treinen op bepaalde trajecten, instroom van nieuwe treinen, inzet van langere treinen en doorstoom op perrons. Dit alles is erop gericht de groei op het spoor de komende jaren op te kunnen vangen. Het complete overzicht met onze plannen is te lezen in het beheerplan.

 

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers