Bergen werk verzet bij station Groningen
Nieuws
Het is de afgelopen maanden misschien stil geweest, maar we hebben zeker niet stil gezeten! Op en rond station Groningen is veel gebeurd. De basis voor het busperron wordt gebouwd, aan het toekomstige dek van spoor 7 wordt gewerkt en het buschauffeursverblijf krijgt steeds meer vorm.
Spoordek 7
Aannemer Strukton is druk bezig met de bouw van spoordek 7. Dit is het meest zuidelijke treinperron dat naast het bestaande en tijdelijke perron 7 komt te liggen De zuidelijke sporen zijn straks bedoeld voor de treinen van NS die van en in de richting van Zwolle rijden. De meest noordelijke sporen, spoor 1 tot en met spoor 3, worden in de eindsituatie gebruikt door de regionale vervoerder.
Ruimte voor de bus
Het busstation verhuist straks van de noordzijde naar de zuidzijde van het station. De bussen stoppen straks aan een eigen eilandperron. Reizigers kunnen dat perron vanuit de reizigerstunnel via opgangen bereiken. De pilaren waarop het busperron straks rust, zijn voor een groot deel al gebouwd. De plek waar de (rol)trappen straks komen krijgt steeds meer vorm en het gat voor de lift is al in het bouwwerk te zien. Helemaal aan de andere kant, op het meest oostelijke deel van het busperron, krijgt het buschauffeursverblijf steeds meer vorm.
Noordelijk stijgpunt
De ingang van de reizigerstunnel komt straks pal achter de deuren van het stationsgebouw. Daarmee wordt de stationshal weer de meest logische route van en naar het stationsgebied. Ongeveer ter hoogte van de plek van de rode torenkraan komt straks het noordelijk stijgpunt. Dat betekent zoveel als het meest noordelijke plekje in het stationsgebied waar mensen met de trap, roltrap of lift vanuit de stationshal naar de reizigerstunnel kunnen.
Voordat de (rol)trappen er hun plek krijgen, moeten eerst de contouren van de reizigerstunnel vorm krijgen. Daarvoor wordt een bouwkuip gemaakt. Die kuip wordt uiteindelijk elf meter diep. Het graven start begin 2023.
Doorfietsen en fietsparkeren
Het begin van de fietstunnel en de ondergrondse fietsenstallingen is er! De fietsenstalling voor 6.600 fietsen onder het station ligt twee verdiepingen onder de grond. Nu werkt de aannemer aan de eerste verdieping onder de grond. Daar komt het fietspad waarmee je straks van noord naar zuid kan fietsen. De fietsenstalling komt op verdieping -2 en bereik je via een rolband parallel aan het fietspad op -1. Vanaf het fietspad kijk je straks via een vide in de fietsenstalling.
Meer nieuws
-
Vernieuwd Den Haag Hollands Spoor feestelijk geopend
1 oktober 2024
-
Uitstel informatieavond station Hazerswoude-Rijndijk
19 september 2024
-
Campagne voor rook- en vapevrije stations van start
2 september 2024